23 augustus 2007

Bioblog: Einstein?

Je hebt zo'n jankende spruit op deze wereld gezet, zonder ook maar een seconde te vragen wat hij of zij daar eigenlijk van vindt. Dan heb je wat goed te maken.

Ouders willen hun baby's graag het allerbeste meegeven, en het bedrijfsleven speelt daar natuurlijk graag op in. Disney maakt bijvoorbeeld de DVD-serie Baby Einstein. 'Niet ontworpen om kinderen slimmer te maken', staat er in kleine lettertjes op de doos, maar met een naam als Baby Einstein weten ouders wel beter.

Nu blijkt uit een onderzoek van de University of Washington dat kinderen die de godganse tijd Baby Einstein kijken, het juist slechter doen. Ze kunnen beter Idols zien dan dit, volgens de onderzoekers.

En wat blijkt nu? Disney is in één klap expert op het gebied van methodologie in de pedagogiek, getuige hun dreigbrief aan de universiteit. Ik maar denken dat CEO's vooral konden netwerken, golfen en mensen ontslaan, nu blijkt dat ze ook nog volwaardige wetenschappers worden, zodra er een ongunstig wetenschappelijk rapport over hun producten verschijnt!

Als de Universiteit van Washington haar onderzoeken op DVD verkoopt als 'Executive Einstein', lopen ze dit jaar nog binnen.