01 oktober 2004

Demonstreren

Morgen wordt er gedemonstreerd. Als ik het goed heb tegen zo’n beetje alles dat dit kabinet van plan is, maar vooral voor behoud van het prepensioen. Onbetaalbaar, zeggen de mensen die daar tegen zijn. Nietus, zeggen de anderen. Ik heb geen idee wie er gelijk heeft, omdat niemand even in Jip- en Janneketaal wil uitleggen hoe dat prepensioengebeuren in elkaar zit.

Persoonlijk zie ik het liefst dat alle CDA-stemmers die zaterdag meedemonstreren één voor één het podium op moeten komen om uitgejouwd te worden. Want zeg van Balkenende wat je wil, hij vond dat Nederland toe was aan een rechts, conservatief kabinet en hij maakte er geen moment een geheim van dat hij graag leiding zou willen geven aan zo’n regering. Gevalletje eigen schuld, dikke bult dus.

D'66-stemmers beschouwen zichzelf vaak als sociaal-liberaal. Er zullen er flink wat tussen lopen die heel boos zijn op de regering. Het zou leuk zijn als er folders werden uitgedeeld waarin staat uitgelegd dat je geen D'66 moet stemmen als je enigzins wil weten wat er met je stem gaat gebeuren. Ja, de kans is groot dat D'66 in de regering gaat zitten, maar wat het daar gaat doen? Thom mag het weten. Hij heeft van Jan-Peter een kiesstelsel gekregen om mee te spelen en is hartstikke zoet.

Ik ga er vanuit dat er niet veel VVD-stemmers op de protestmars af zullen komen. Niet alleen heb je zo een kras op je lak in de verkeersdrukte waar morgen ongetwijfeld sprake van is, ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die VVD stemt niet tevreden is met het huidige kabinet. Toch, een bordje "VVD'ers niet welkom" voor de zekerheid zou leuk zijn.

Maar het zal niet gaan gebeuren, ben ik bang. De mensen die in 2003 de sociale voorzieningen hebben weggestemd, omdat ze dachten dat alleen shagrokende werklozen daar last van zouden hebben, mogen zaterdag ongestoord meelopen. Ik ga er niet bij zijn, denk ik. Ik had al nagedacht voordat ik m’n stem uitbracht.