25 augustus 2006

Jeugdsentiment

Groot nieuws! Er komt een speelfilm van de Thundercats aan. Nadat McGyver, Miami Vice, the Dukes of Hazard en talloze oude films en stripboeken herkauwd zijn, gaat Hollywood zijn tanden zetten in jaren-80-tekenfilms.

Een Transformers-film kan niet lang op zich laten wachten: volgens het plot hadden de decepticons verleden jaar al de aarde aan moeten vallen.

Als ik zeg dat er hier jeugdsentiment misbruikt wordt, moet ik dat wel verduidelijken. Het is niet dat moderne filmmakers de geniale series uit de jaren tachtig verkrachten voor commercieel gewin. Die series waren niet geniaal. Zoek maar na op Youtube, de bijna-dertigers onder u: He-man, Turtles, Thundercats, Dungeons & Dragons (mijn favoriet, indertijd), je schaamt je dat je het aan kon zien als kind.

Er was niets geniaals aan de tekenfilms van de jaren tachtig. Het waren lelijk getekende reclamespotjes voor speelgoed. Het genie zat in je kinderhoofd: zelfs de meest verschrikkelijke troep werd een spannend verhaal.

Door smakeloos alle ouwe troep te recyclen laat Hollywood niet alleen zien dat ze zelf talent verloren hebben: ze wrijven het er ook nog eens in dat bij jou hetzelfde is gebeurd. Maar ja: als ze een remake van Labyrinth maken sta ik wel weer in de rij voor een kaartje...

3 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

No fucking way: er kòmt een remake van Labyrinth, een vervolg waarin ze groot zijn geworden. In comic-vorm, weliswaar.

25 augustus 2006 om 18:05  
Anonymous Anoniem zei...

Labyrinth voor deze generatie heet Mirrormask, en komkt uit dezelfde stal. Gelukkig niet in goedkoop geproduceerde cartoon of gehyped vanwege plastic popjes.

26 augustus 2006 om 17:42  
Anonymous Anoniem zei...

Mirrormask vond ik behoorlijk tegenvallen, en zeker niet van de klasse als Labyrinth... of misschien zijn beide films gewoon prut en is mijn kindergenie inmiddels verschrompeld, en vervangen door een zeurorgaan.

(hoewel, de andere dingen die Dave McKean en Neil Gaiman samen hebben gemaakt vindt ik wél geniaal. Mirrormask had mooie plaatjes maar was verder een slap soort Alice in wonderland)

27 augustus 2006 om 01:15  

Een reactie posten

<< Home