25 mei 2005

Referendum (2)

Onvoorstelbaar als het is, heeft ineens iedereen het over Europa. Wie had dat ooit kunnen denken, een jaar geleden? Nu de Europese grondwet het testbeeld van de media is geworden, kan iknik.blogspot.com natuurlijk niet achter blijven.
Ik heb de Europese grondwet niet gelezen, maar dat is geen belemmering voor andere mensen om er hun mening over te geven, dus waarom zou ik mij er dan verre van houden?
Mijn stemadvies aan u is eenvoudig: de SP is tegen, Geert Wilders is tegen, de laatste restjes van de LPF zijn tegen en de SGP is tegen. Stem maar voor.

Je kunt als burger eigenlijk moeilijk tegen referenda zijn, vind ik. De suggestie van veel mensen dat het volk veel te stom is om te weten wat goed voor ze is, is misschien wel waar, maar waarom dan nog wel verkiezingen houden? Alhoewel, gezien de uitslagen van de afgelopen twee verkiezingen zou een dictatuur onder leiding van een welwillend despoot (te weten: mij) misschien nog niet eens zo’n gek idee zijn. Misschien is een grondwet van meer dan 400 kantjes inderdaad meer iets om over te laten aan beroepspolitici.

Gelukkig geeft de gemeente Utrecht een voorbeeld van hoe een referendum ook kan: wel of niet meer koopzondagen? Overzichtelijk, naast de deur, effect direct meetbaar. En als u toch naar het stemhokje gaat om er u mening over te geven kunt u meteen uw ei over de Grondwet kwijt. In de Volkskrant van vandaag stond een zeikerig stuk van iemand die vond dat meer koopzondagen een teken zijn van hebzucht, materialisme en een volslagen onbenul om wat leukers te bedenken dan winkelen.

Dat is natuurlijk volkomen waar, zeker als je, zoals de opsteller, ‘publicist’ bent en ook op dinsdagochtend even naar de winkel kan wandelen. Maar wat hier wringt is hetzelfde soort elitarisme dat tegen referenda is. Winkeliers zijn te stom om zelf te mogen bepalen wanneer ze hun winkel open gooien. Met mensen die graag gaan winkelen op zondag is iets mis. Zij moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden door het welwillend despotisme van de mensen die tegen meer koopzondagen gaan stemmen. Gek eigenlijk dat er in die vierhonderdzoveel kantjes van de Grondwet niets over koopzondagen paste.

6 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

"Je kunt als burger eigenlijk moeilijk tegen referenda zijn, vind ik. De suggestie van veel mensen dat het volk veel te stom is om te weten wat goed voor ze is, is misschien wel waar, maar waarom dan nog wel verkiezingen houden?"

Gelukkig zijn er meer redenen om tegen referenda te zijn. Democratie kan prima werken met het systeem dat je eens in de zo veel tijd een volkvertegenwoordiger kiest. Ik heb vertrouwen in de mijne. Zo niet, dan stem ik daar de volgende keer niet op. Beter, en val me dan niet lastig met referenda.

Overigens vind ik wel dat als een regering zo dom is om referenda te houden dat ze ook de mening van het domme volk moeten respecteren. Sure.

En ik ben ook voor koopzondagen. Al heb ik zelf wel wat beters te doen.

Ik vraag me wel eens af welk standpunt elitair is?

LL

26 mei 2005 om 09:19  
Anonymous Anoniem zei...

Ik vond het ook een heel slecht stuk van die publicist.

26 mei 2005 om 09:27  
Anonymous Anoniem zei...

"Ik vond het ook een heel slecht stuk van die publicist."

Mooi beargumenteerd. Hier kan Aristoteles nog iets van leren.

"Mijn stemadvies aan u is eenvoudig: de SP is tegen, Geert Wilders is tegen, de laatste restjes van de LPF zijn tegen en de SGP is tegen. Stem maar voor."

Aan de andere kant kun je dus ook zeggen: CDA is voor, VVD is voor, D66 is voor , PVDA is voor. Stem maar tegen.

Uiteindelijk vind ik het echter moeilijk om een keuze te maken. Kun je voor de grondwet stemmen, wanneer je hem niet gelezen hebt of niet begrijpt? Is er iemand die weet wat de consequenties zijn als we tegen stemmen? Hebben we er zelf op de lange termijn wel baat bij, als we gezamenlijk voor stemmen, of juist niet? Merkt de gewone burger er eigenlijk wel iets van?

Misschien stem ik wel blanco...

TG

26 mei 2005 om 17:25  
Anonymous Anoniem zei...

Blanco is een goede optie: op domme vragen krijg je een dom antwoord...

26 mei 2005 om 17:34  
Blogger Bart Braun zei...

"Aan de andere kant kun je dus ook zeggen: CDA is voor, VVD is voor, D66 is voor , PVDA is voor. Stem maar tegen."

Ja, ik geef toe, het is een moeilijke afweging. Maar ondanks alles sla ik de grote partijen toch nog wel hoger aan dan de Sjekkiesrokers Partij, Geert Wilders en de Gristenen. Maar van mij mag je blanco stemmen, hoor.

26 mei 2005 om 21:27  
Anonymous Anoniem zei...

Aristoteles? Dat is toch minstens van een aantal jaar geleden...

Goed, de argumentatie waarom ik het stuk in de Volkskrant slecht vond: bah zeg, van die omgekeerde retoriek.

Wellicht kan het beter beargumenteerd. Maar ik vond het kattenbakvulling. Dat zou het ook zijn geworden als ik een kat had.

LL

30 mei 2005 om 09:19  

Een reactie posten

<< Home