23 januari 2006

Ondernemerscabaret

Het nieuwe jaar is een maand verder en mijn nieuwjaarsrecepties zitten erop. Voor mijn werk bezocht ik er drie (van de tien). Hoewel ik het vaak merk, blijf ik me verbazen over de verschillen tussen de provincies. In Heiloo gaan de mensen meteen de dansvloer op, trotseren stier Herman (rodeo) en gooien darts. Dit alles in een uitbundig met ballonnen versierde zaal. Voor een gesprek staat de muziek te hard. In Zuid-Holland bewust een band van het conservatorium. De eisen aan eten en bediening zijn hoog; het moet vooral stijlvol zijn. In Assen kwamen de ondernemers bijeen in sport- en evenementencentrum De Smelt. Niet toevallig, want dit centrum is gebouwd door de spreker: Henny van der Most. Van der Most is nogal omstreden. Nu weer in het nieuws door de verkoop van met asbest vervuilde grond aan de gemeente Hardenberg. Een schooier met een betalingsmoraal van lik mijn vestje, zeggen sommigen. En naar hem willen die nuchtere Noorderlingen luisteren, die altijd een inhoudelijk sterke nieuwjaarsreceptie hebben?

Van der Most noemt zichzelf een beunhaas. Zonder afgemaakte schoolopleiding (hij deed twee jaar LTS) klom hij op van ijzerhandelaar tot eigenaar van achttien recreatiebedrijven met 200.000 medewerkers. Zijn verhaal laat zien dat hij telkens kansen greep en zich daarbij niet liet weerhouden door bureaucratische of financiële belemmeringen. Zoals hij zelf zegt: “Bezit is het einde van het vermaak.” Of: “Tegen de tijd dat de gemeente de vergunning had geregeld, was ik klaar met bouwen”.

Zijn eerste ‘onderneming’ was een luxe zwembad in zijn tuin. Al snel kwam de hele buurt langs. De gemeente sloot het zwembad, maar Van der Most had zijn talent ontdekt. In een failliete textielfabriek bouwde hij vrijetijdscentrum De Bonte Wever. De bouw kostte uiteindelijk geen acht, maar 45 miljoen gulden. “Ik kreeg steeds meer fantasie.” Op een veiling in ziekenhuis Almelo ging hij een vaatwasmachine kopen. Twee dagen later was het hele pand van hem en begon hij er een hotel van te maken. Inmiddels is de bezetting 98 procent. Zijn verklaring: “Als je succes wilt hebben, moet je het anders doen. Je moet zelf iets bedenken, niet de concurrentie na-apen.”

Zie ook de watertoren in Nieuwleusen. Voor tuinen kreeg hij toestemming. Niet voor golfbanen. Dus worden het golftuinen. Je kunt zeggen wat je wilt, maar het getuigt van doorzettingsvermogen om vijftien jaar lang met die bouw bezig te zijn. Van der Most weet wat hij wil. Bijna absurd voorval: de overheid wilde geen evenementenhal in Hardenberg omdat er geen station was. Van der Most: “Dan bouw ik er toch een station bij”. Dat er uiteindelijk nooit is gekomen, maar goed. Telkens weer slaagt hij erin iets unieks te verzinnen, zijn zin door te drijven en grote bezoekersaantallen te realiseren.

Ik had er een cabaretvoorstelling voor afgezegd. Ik kreeg er cabaret voor terug. Maar wat zou ik graag willen dat er meer van die creatieve figuren in Nederland rondliepen!

6 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Als je in een ontmantelde kerncentrale een potentieel familiepretpark ziet, dan ben je een stoere ondernemer. Henny van der Most is wel zo'n beetje de stoerste ondernemer van Nederland. Zie: http://www.kernwasser-wunderland.de

23 januari 2006 om 10:05  
Anonymous Anoniem zei...

Nou ja, een vrijetijdscentrum dan.

23 januari 2006 om 10:09  
Anonymous Anoniem zei...

Zelf zei hij daar in zijn lezing ook wat over. Stralend Wunderland.

23 januari 2006 om 12:16  
Anonymous Anoniem zei...

Ah Hardenberg, de parel van het Oosten, mijn moederstad.

Niet doen alsof Hardenberg een klein, achtergebleven gat is zonder verbinding met de buitenwereld :). Het heeft een station en er staat al tijden een evenementenhal. Henny van der Most zal dus wel een beetje hebben lullen (schijnt ie wel vaker te doen), of je citeerde hem niet goed.

Overigens is Van der Most het grote voorbeeld van een bekende van mij, inclusief gerommel met de wet, belastingen, arbeidswetten en ethiek.

23 januari 2006 om 13:36  
Anonymous Anoniem zei...

Hardenberg is prachtig, maar het station was te ver van het evenementencentrum. De eerste twee jaar heeft Van der Most dus taxi's van station naar beurshal geregeld.

Over zijn onethische manier van zakendoen, kan ook een aantal van onze leden een boekje opendoen. Daar hoeft hij wat mij betreft niet trots op te zijn.

23 januari 2006 om 14:00  
Anonymous Anoniem zei...

Ha,


"Dames en heren, over enkele ogenblikken komen we binnen op station Hardenberg Evenementenhal. Deze trein zal doorrijden als intercity naar Hardenberg Centraal, Gramsbergen, Coevorden, Dalen en Bargeres, met als eindpunt Emmen. Denkt u bij het verlaten van de trein aan uw baggage en kleinvee. Station Hardenberg Evenementenhal."

Past goed bij dat zandpad met het bordje "Afslag Hardenberg West", maar nu nog een ringweg.

24 januari 2006 om 20:13  

Een reactie posten

<< Home