20 februari 2006

Wil ik nette straatjes?

Vroeger was alles beter. Vroeger waren politici eerlijker. Vroeger was een biertje goedkoper. Vroeger ja vroeger.

Vandaag moest ik ook aan vroeger denken, echter was het deze keer niet zo'n mooi vroeger. Als ik terug denk aan de jaren 80, in tijden wanneer mijn leeftijd nog met één cijfer aan te duiden was, denk ik aan veel mooie dingen zoals feestjes en andere leuke dingen. Echter was het een rottijd. Er was veel werkeloosheid (meer dan tegenwoordig) en veel armoede, maar vooral: het zag er in Nederland aanzienlijk anders uit dan tegenwoordig.

Films die Nederland laten zien, laten altijd de ideale tijd van de jaren vijftig zien. Nette straatjes, iedereen een duidelijk uniformpje aan en iedereeen zegt gedag. De jaren tachtig zie je niet zo vaak in films van tegenwoordig. Jaren-80 films zelf laten echter vaak een ellendig beeld zien, maar wel een realistische.

Want hoe zag het er destijds uit? Asfalt was in, de straten (ook de binnenstad van Utrecht) waren veelal bekleed met asfalt. Hondenpoep was veel meer een issue dan tegenwoordig, het lag er letterlijk vol mee. Overal zag je graffiti en ten slotte: er was veel meer vandalisme.

Terwijl we het tegenwoordig meestal over voetbalvandalen hebben of andere groepen van aanwijsbaar 'tuig' die dingen slopen, is het anonieme vandalisme veelal verdwenen. Af en toe een scratch in een treinruit, hier en daar eens een tag in de stad; het is er nog wel, maar vergeleken met het mooie vroeger is het marginaal....

Vandaag stond ik te wachten in de resten van een bushokje. Alleen het metalen frame stond er nog, al het glas was verdwenen net zoals het reclameblok. Typisch iets wat je in de jaren 80 (in de stad) vaak zag...

Mijn punt? We zeuren veel dat het slecht gaat, Nederland is een walgelijk perfecte en nette staat geworden. Om hangjongeren te weren hebben we buurthuizen en opvangplekken gebouwd, we smeren graffitiwerende lagen op onze huizen en een trein die besmeurd wordt, wordt nog dezelfde avond schoongemaakt.

Een Australiër die ik afgelopen weekend sprak: Nederland was in mijn ogen altijd het rebelse land waar alles kon en mocht, ik had dus wel verwacht dat het een beetje een (gepast) zooitje zou zijn. Ik kwam uit Rome, daar was herrie, zooi en alles liep door elkaar, ik kwam aan in Nederland, stapte in een trein die op tijd vertrok (wij zeuren al over 15 minuten vertraging, maar dat wordt in het buitenland meestal als geen vertraging beschouwd) en kwam aan in Utrecht. Ik zag alleen maar rechtgesnoeide gezonnetjes, auto's die geen herrie maakten en schuwe mensen die snel hun perfecte schone huisjes invluchtten...

Vroeger was alles beter, maar misschien ook niet, het is maar waar je naar kijkt. Kennelijk vinden we de nette jaren 50 straatjes ideaal, want dat zegt de tv en de tv heeft altijd gelijk... Onze straatjes zijn nu ook netjes: dus ideaal!

Al het glas en alle gebroken stukken van het bushokje waren trouwens al netjes door de reinigingsdienst verwijderd....

9 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

In welke nette buurt woon jij? Vandalisme zat. Meer dan in mijn nette buurtje in de jaren 80...

21 februari 2006 om 09:20  
Anonymous Anoniem zei...

De muziek van 20 jaar geleden was anders een stuk leuker... Die van de jaren 50 kan me dan weer helemaal gestolen worden. Hoewel de zwart wit beelden van schoonmoeders liefste wel altijd vermakelijk zijn.. :)

21 februari 2006 om 10:25  
Anonymous Anoniem zei...

Ik woon in een Volksbuurt in Nijmegen. Hondenpoep, vuil en vandalisme is aan de orde van de dag. Vroeger woonde ik wel in een dorp maar daar werden de groenbakken niet gevuld met vuil, werd de hondepoep opgeruimd en lagen de condooms en spuiten niet op de kinderspeelplaats.

True, de binnenstad van Nijmegen is ook behoorlijk schoon, maar dat is maar een kleine oppervlakte vergeleken bij de rest van de stad.

22 februari 2006 om 09:55  
Anonymous Anoniem zei...

En ik denk dat je deze buurten heus ook wel in Utrecht vindt als je de binnenstad uitkomt ...

22 februari 2006 om 09:59  
Anonymous Anoniem zei...

gewoon crimineel, die honden die recht voor je deur poepen!

23 februari 2006 om 02:03  
Anonymous Anoniem zei...

Anoniem vandalisme noem ik het ! Zo'n asociale hondedrol!!

23 februari 2006 om 10:01  
Anonymous Anoniem zei...

Het zou ook een junkiedrol kunnen zijn geweest. Die moeten ook af en toe hun geconstipeerde buikjes legen.

23 februari 2006 om 17:40  
Anonymous Anoniem zei...

Die doen dat staand tegen de muur heb ik me laten vertellen door een vriend die op een goede zaterdagmorgen z'n fiets uit de berging wilde gaan halen.... :)

23 februari 2006 om 18:17  
Anonymous Anoniem zei...

Maar soms zie je een drol die precies op een amsterdammertje balanceert. Dat doet een hond toch niet?

23 februari 2006 om 19:38  

Een reactie posten

<< Home