14 februari 2006

Spelling

Wanneer kun je zeggen dat je de Nederlandse taal beheerst? Als je weet hoe je het kofschip moet gebruiken? Als je weet dat het “ten langen leste” en “te zijner tijd” moet zijn? Als je zonder spieken woorden als phimosis, antimakassar en donquichotterie foutloos kunt schrijven? Of als je wel zo’n beetje weet waar de punten en de komma’s horen, en voor triviale dicteewoorden naar vandale.nl of woordenlijst.org surft?

Zouden er mensen zijn die niet weten wat er bedoeld wordt met VUT, terwijl ze wel weten wat de vut is? Die bij het woord Eskimo onmiddellijk denken aan een in bont gestoken Inuit in een iglo, maar glazig beginnen te kijken als iemand het over een eskimo heeft?

Je moet toch wel een apart soort kommaneuker zijn om überhaupt te weten dat cao met kleine letters geschreven dient te worden, en een vervelende zeiksnor om erover te vallen als iemand het als CAO schrijft. Daarom snap ik de initiatiefnemers van het Witte Boekje ook niet zo goed.

Als de wijze mannen en vrouwen die zich eens in de zoveel tijd over de Nederlandse spelling buigen met nieuwe regels komen, volgt er altijd protest. De nieuwe regels zijn te moeilijk, te makkelijk, te anders of gewoon stom. De partijen achter de witte spelling vinden de nieuwe regels, die deze zomer in moeten gaan, inconsistent en onlogisch. Dus gaan ze –lekker puh- hun eigen spellingsregels hanteren.

Dus als de krant het op 1 augustus 2006 over het Kerstfeest heeft in plaats van het kerstfeest, is dat geen spelfout, maar een opzettelijke overtreding van de nieuwe regels. Net zoals wanneer het over coëxistentie gaat in plaats van co-existentie, of andersom, want welke regels nu van wie zijn wordt ook op de site niet heel duidelijk uitgelegd.

Het maakt geen drol uit of je reïntegratie of re-integratie leest, beide woorden doen hun werk prima. En welke variant uiteindelijk de harten van de mensen gaat winnen? Geen, waarschijnlijk. Afgezien van Taalunionisten en Witte Spellers hebben de meeste mensen hun ziel allang verkocht aan de F7-toets.

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

fimosis

14 februari 2006 om 18:37  
Anonymous Anoniem zei...

Ik zie dat de online Van Dale en mijn cd-rom het wat betreft f(ph)imosis oneens zijn.

14 februari 2006 om 18:42  
Blogger Bart Braun zei...

Ik ben een zogeheten professioneel taalgebruiker, en ik herken me goed in de woede van de Witte Boekjesmakers. Niet dat hun spelling makkelijker zal zijn, maar toch. Gemiddeld wordt ik zo'n twee à drie keer per week geconfronteerd met de diepe ondoorgrondelijkheid van de Nederlandse taal. Waarom is Nobelprijs met een hoofdletter, maar molotovcocktail niet? Idem voor Achterhoek en randstad.
Ik sluit mij volledig bij Iknik aan: omdat er geen spellingsregels zijn (in elk geval geen die een normale sterveling kan snappen), kun je ze ook niet overschrijden.

14 februari 2006 om 22:10  
Anonymous Anoniem zei...

Zonder te spieken hoeft het niet, maar om nu regels te verzinnen die tegen alle logica van taal, tja, het is er nu eenmaal wel ingaat is vervelend en onnodig. Verander het dan niet! Want dan heb ik je niks meer aan taalgevoel maar alleen regels Verder maakt het natuurlijk geen ene flikker uit. Maar toch blijf ik er over mekkeren.

Overigens typ ik nooit accenttekens omdat ik te lui ben. Behalve in officiele teksten.

LL

15 februari 2006 om 10:04  
Anonymous Anoniem zei...

Vergeef me mijn grammatica...

15 februari 2006 om 10:05  

Een reactie posten

<< Home