16 februari 2006

Schreef

Aanleiding voor de column van vandaag: Het Debye-instituut van de UU gaat van naam veranderen. Meneer Debije was weliswaar een gerespecteerd wetenschapper (Nobelprijs!), maar ook een tikkeltje fout. Had een zuiveringslijst opgesteld: alle Joodse wetenschappers op een rijtje. Uit eerbetoon aan mijn collega's bij het U-blad kies ik voor een vertrouwde stijlvorm.

De zonovergoten bestuurskamer van een universiteit in het midden des lands. Terwijl de voorzitter van het college van bestuur twijfelt of het Ayatollah Khomeini-instituut voor islamstudies er nu wel of niet moet komen, stormt de rector magnificus binnen.

"Hallo, collega"
-"Hallo meneer de rector. Misschien kunt u mij adviseren? Ik vroeg mij af of het verstandig was om het Marc Dutroux-centrum voor sexualiteitsbeleving nu wel of niet naar Utrecht moest komen"
"Dutroux? Maar die leeft toch nog?"
-"Waarom maakt dat uit, dan?"
"Welnu, als iemand nog in leven is, bestaat er altijd de kans dat hij iets gaat doen dat latere generaties tegen de borst stuit. Daarom worden er ook geen straten naar levende mensen genoemd."
-"Dat is naar, want ik wilde het Debije-instituut gaan omdopen naar het Martinus Veltman-instituut. Het aantal dode topnatuurkundigen in Utrecht is namelijk vrij dun gezaaid."
"Moeten we het wel omdopen? De president van Iran, een bekende topwetenschapper naar wie ik zeker nog een instituut wil vernoemen, stelde laatst dat de holocaust een fabeltje is. Als dat klopt, kan Debye er ook geen schuld aan hebben."

-"Maar de publieke opinie is tegen ons. Ik denk dat we niet onder een naamsverandering uitkomen."
"Er zijn echter, zoals je heel scherpzinnig opmerkte, geen dode Utrechtse natuurkundigen die in aanmerking komen. Het is al erg genoeg dat we onze andere gebouwen hebben vernoemd naar wetenschappers waar nog nooit iemand van heeft gehoord, maar juist onze Nobelprijswinnende natuurkundigen moeten in een gebouw met een Naam werken!"
-"Dan zit er niets anders op. Professor Veltman is toch al met pensioen - ik zal regelen dat hij vannacht nog aan een mysterieuze doodsoorzaak overlijdt."
"Een uitstekende keuze, meneer de voorzitter."
-"Graag gedaan, meneer de rector. Alles voor een universiteit van naam!"

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Your point...?

16 februari 2006 om 18:11  
Anonymous Anoniem zei...

JAaaaah,

Het Zyklon-B-Institut!

16 februari 2006 om 20:02  

Een reactie posten

<< Home