14 juni 2006

Soep

Ik heb het normaal niet zo op gehannes met beesten. Als het gaat om gigantische dieren als walvishaaien, die van nature lange trektochten maken, vraag ik mij zelf ter dege af of het wel ethisch is om zo’n dier in een aquarium te houden.

Het Georgia Aquarium in Atlanta is het enige aquarium buiten Azië dat walvishaaien houdt: twee mannetjes. In de hoop dat er kleine walvishaaitjes van komen, zijn er twee vrouwtjeswalvishaaien ingevlogen vanuit Taiwan.

Wat het heeft gekost om de speciaal omgebouwde 747 met een reis-aquarium zo’n eind te laten vliegen, is niet duidelijk. Ik gok dat je er heel wat kindjes mee van lepra had kunnen genezen. Dat roept de vraag op of deze reis nou wel zo nodig was.

Het antwoord op die vraag is ja. Waarom gaat het hier om walvishaaien van vier meter lang, terwijl ze in het wild uit kunnen groeien tot achttien meter? Niet alleen omdat die makkelijker te vervoeren zijn. Er zijn vrijwel geen volgroeide, vruchtbare walvishaaien meer. Ze zijn op. Sommige wetenschappers verwachten dat de soort binnen vijftien jaar is uitgeroeid voor de Chinese haaienvinnensoep.

Nu valt het vangen van walvissen waar er genoeg van zijn natuurlijk te verdedigen, , maar iemand die een complete soort van zulke prachtige dieren laat voor zijn culinaire plezier is in mijn ogen een gruwelijke misdadiger. Voor de niet-duikers onder u: haast u naar Georgia. U kunt daar nu nog walvishaaien zien, voor het te laat is.

9 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Fuck the whale shark.

Een soort die zich niet in stand kan houden verdwijnt (op z'n Cruijffiaans). De afgelopen vijftig jaar moet het de biologen toch hebben gedaagd dat een groot lijf voor veel soorten geen evolutionair voordeel meer draagt. Daar gaan je verwende duikyuppenoogjes niks aan veranderen. Ga maar naar foto's kijken.

Niks erger dan lui die alleen "mooie beestjes voor toeristen" in stand willen houden. Altijd beestjes in verre landen, bedreigd door hongerige Aziaten met rare eetgewoonten, want mooie beestjes dicht bij huis zijn niet groen genoeg.

Haring, makreel en tonijn zijn net zo mooi als een walvishaai (kop, staart, middenlijf met vinnen, kleurtjes en vlekken), en lang niet zo log. Dan hebben we het nog niet eens over de elegante elft en fint, die wij klompendragers bijna allemaal hebben opgevreten.

Volgens mij ben je, zowel duiker als grage eter van exotische hapjes zijnde, bovendien hypocriet genoeg om een kopje haaievinnensoep ongegeneerd op te slobberen, werd het je aangeboden.

14 juni 2006 om 18:19  
Blogger Bart Braun zei...

Nou voor iemand die ik niet ken meen je veel verstand van mijn persoontje te hebben. Maar als je mij daadwerkelijk wel eens zou hebben meegemaakt zou je weten dat ik ook dieren als tonijn en paling weiger te eten, omdat ze zo bedreigd zijn.

Al die vissen moeten bovendien niet voor de toeristen in stand gehouden worden, maar voor zichzelf.

14 juni 2006 om 22:38  
Anonymous Anoniem zei...

Volgens mij heb ik je toch menige Big Americans Pizza met zeekip zien eten Brrt.

En je kent me natuurlijk wel, maar ik dacht leuk te zijn door een flauw cryptogrammetje als nieuwe nick te nemen.

15 juni 2006 om 00:38  
Blogger Bart Braun zei...

Dat is alweer meerdere jaren terug, Zemelknoop. Maar je stelt me teleur: eerst zeg je dat ik iets vind (terwijl dat niet zo is), om vervolgens te zeggen dat wat ik vind dom en kortzichtig is. Ik weet nog dat ik dacht: Hah! Wacht maar tot Zemel dit leest, dan maakt hij gehakt van dit gemankeerd retorisch talent...

15 juni 2006 om 01:40  
Anonymous Anoniem zei...

Kijk, dat Bart geen haaien of andere beesten eet, dat maakt natuurlijk niet uit voor het voorhaal. Wie consequent is, werpe de eerste steen.

Maar toch ben ik geneigd om het voor meneer Opdeman op te nemen. Dat die vissen doodgaan maakt voor zichzelf ook weer weinig uit. Wij zijn het die zich erom bekommeren.

(nou ja, ik persoonlijk dus ook niet. De mens cq toerist)

15 juni 2006 om 13:55  
Anonymous Anoniem zei...

Freud gaat vast met voorhaal aan de haal ook.

15 juni 2006 om 13:56  
Anonymous Anoniem zei...

Wat vindt jij dan dat je niet vindt?

Ik citeer:

"Nu valt het vangen van walvissen waar er genoeg van zijn natuurlijk te verdedigen, , maar iemand die een complete soort van zulke prachtige dieren laat voor zijn culinaire plezier is in mijn ogen een gruwelijke misdadiger."

Het onderwerp van schrijven en de woordkeus impliceren dat jij wel vindt wat je niet vindt. Aan stromannetjes maak ik me hier niet schuldig, wel aan argumenten ad hominem, maar dat was nu net die beeeeeresterke grap (de nick, weetjewel).

15 juni 2006 om 16:19  
Blogger Bart Braun zei...

Ja, wat snap je niet?

15 juni 2006 om 16:48  
Anonymous Anoniem zei...

Ge zult een vraag niet beantwoorden met een wedervraag.

16 juni 2006 om 03:14  

Een reactie posten

<< Home