08 mei 2007

Beste veteranen en oud-verzetsstrijders,

Laat me vooropstellen dat ik jullie ontzettend dankbaar ben. Jullie hebben meer gedaan voor mijn vrijheid dan ik, en al was dat niet persoonlijk bedoeld, ik stel het toch bijzonder op prijs. Jullie hebben je leven op het spel gezet, zijn misschien wel dierbaren verloren, wie weet hebben jullie goede vrienden in je armen zien sterven. Dat maakt jullie helden.

Maar afgelopen zaterdag, toen ik door het vrijheid vierende Wageningen struinde, vroeg ik me toch iets af.

Zoals ieder jaar kende het festival een podium met de sprekende naam Kabaal am Gemaal, met onder andere de spetterende act De Tarrels, over wie de aankondiger niets beter wist te zeggen dan dat de gemiddelde leeftijd van de bandleden zeventien jaar was.

De gemiddelde leeftijd van een 87-jarige invalide die levend opgegeten wordt door vijf hondsdolle kleuters is ook zeventien, en het zou een stuk minder aanstootgevend zijn geweest als dat was ingeprogrammeerd in plaats van dit punkthrashspeedmetalcollectief. Als dikkedarmkanker een band was, zou hij klinken als De Tarrels.

De metalheads, met hun piercings, hun Antichrist-shirts en, schijnbaar de laatste rage, hun kilts, waren best te spreken over de band. Enthousiast zwaaiend met hun Schotse vlag stonden ze vooraan te schreeuwen en te hopsen.

En een eindje verderop wisten stand-up comedians nog steeds niet veel beters te verzinnen dan grappen over Jezus die aan het eind van de twintigste eeuw al een baard hadden, wat doet vermoeden dat een cabaretvoorstelling tegenwoordig weinig anders meer is dan een wedstrijdje mensen beledigen.

Nu heb ik daar persoonlijk niet zoveel problemen mee. Vrijheid blijheid, mensen moeten doen wat ze niet laten kunnen, enzovoorts. Maar ja, ik heb mijn leven dan ook niet op het spel hoeven zetten voor de vrijheid die afgelopen zaterdag zo uitbundig gevierd werd.

En wat ik me dus afvroeg, was dit: als jullie, veteranen en oud-verzetsstrijders, rondlopen op zo’n bevrijdingsfestival, heb je dan niet, heel af en toe, een héél klein beetje spijt?

3 Reacties:

Blogger Unknown zei...

Ja, dat is ook zoiets als de grondlegger zijn van democratie en zien dat al je landgenoten stemmen op die flikker met dat leuke bekkie en die pittige uitspraken.

8 mei 2007 om 16:31  
Anonymous Anoniem zei...

Phwa, deden ze dat maar!! Maar nu stemmen ze op een pisvlek van een JP...

9 mei 2007 om 15:26  
Anonymous Anoniem zei...

""Als dikkedarmkanker een band was, zou hij klinken als De Tarrels."

Briljant!

14 mei 2007 om 11:18  

Een reactie posten

<< Home