09 mei 2007

Bioblog: afvalrace

Als kind deed ik ooit mee met een balonnenrace. Mijn ballon is nooit teruggevonden. Van bijna niemand in mijn basisschoolklas, nu ik erover nadenk.

Wat zou er toch met die dingen gebeuren? Britse biologen weten het: die komen in zee. En daar eten dolfijnen en schildpadden ze op.

Je zou denken dat het allemaal wel meevalt met het troep in de zee. Vergeleken met bijvangst, stroperij en habitatvernieling maakt wat plastic niet meer uit, toch?

Mwah. 98% van de stormvogels - de enige beesten waar het ooit goed van is onderzocht - heeft plasticresten in de maag. 0,1 procent van hun lichaamsgewicht, gemiddeld. Vergelijkbaar met twee plastic tassen in een mensenbuik.

Voor mensen geldt zwerfvuil als de grootste ergernis, maar iedereen flikkert het gewoon op de grond, op het strand, of in het water. Misschien moeten overtreders wat vaker gedwongen worden hun troep op te eten?

4 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Een prachtig voorbeeld van natuurlijke selectie op individuen die niet alles wat ze tegenkomen opvreten.

9 mei 2007 om 13:39  
Anonymous Anoniem zei...

Als er 's nachts schildpadden inbreken in je huis om je koelkast vol te schijten met schildpaddenpoep die voor het ongeoefende oog niet van appels te onderscheiden is, praat je wel anders.

9 mei 2007 om 15:27  
Anonymous Anoniem zei...

nee hoor, want wie bewaart er nu z'n appels in de koelkast?

9 mei 2007 om 17:10  
Blogger Unknown zei...

Slechts nog wartaal echter, ben ik bang.

9 mei 2007 om 17:10  

Een reactie posten

<< Home