17 december 2004

Ontslavingsspuit

Het wordt tijd dat wij het eerlijk bekennen: dit weblog wordt volgeschreven door twee junks. Verslaafden aan een dodelijke harddrug die onze gezondheid en financiën verwoest. Iknik en ik zijn beiden rokers. Ik heb het afgelopen jaar drie stoppogingen gedaan, maar ben een sjekkie aan het roken terwijl ik dit voor u typ. 1 Januari nadert en in het licht van eerder genoemde gezondheid en financiële situatie zou ik het er eigenlijk weer eens op moeten wagen. Ik kan echter ook nog twee jaar wachten: volgens de verwachtingen komt er dan een vaccin tegen roken op de markt. Het middel voorkomt dat nicotine in de hersenen wordt opgenomen, en dus levert het roken niets meer op.

Geniaal. Als ik dan nog niet op eigen kracht ben gestopt ben ik de eerste die in de rij staat voor zo’n spuitje. Zelfs als wilskrachtloze loser kom ik dan van mijn verslaving af. Ik ben niet de enige die het heil van zo’n middel inziet: de Stichting Volksgezondheid en Roken stelt voor om de prik op te nemen in het nationale vaccinatiebeleid. Kleine kindjes krijgen zo’n prikje tegelijkertijd met hun poliovaccin, en beginnen nooit met roken.

Als liberaal heb ik moeite met zo’n voorstel: aan de ene kant belemmert een verslaving mensen in hun vrijheid (het woord ‘slaaf’ zit er niet voor niets in), aan de andere kant vind ik dat mensen de vrijheid moeten hebben om zichzelf naar de kanker te roken als ze daar hun medemens niet mee schaden.

De grap is natuurlijk dat deze prik eigenlijk meteen zo’n vaccinatiebeleid overbodig maakt.
Sterker nog: laten wij voortaan jongeren aanmoedigen om te beginnen met roken! Het wakker worden terwijl je een slijmerige asbak ophoest, het beseffen dat je een junk bent en het op eigen kracht stoppen met roken zijn belangrijke leermomenten in het leven. Ik ken meerdere mensen die trots op zijn dat zij ooit hun verslaving hebben overwonnen. Het roken – en het weer stoppen met roken – kunnen nu eindelijk veranderen in een rite de passage. Immers: wie niet op eigen kracht kan stoppen kan alsnog naar de (vaccinatie-)spuit grijpen.

De anti-rookprik heeft nog een mooie bijkomstigheid: hopelijk maakt hij de StiVoRo overbodig.