02 december 2004

Recht

Nieuws van de dag: een aantal moslims wil Ayaan Hirsi Ali verbieden een vervolg te maken Submission, de anti-moslimfilm van Theo van Gogh. Ook willen ze dat de politica zich niet meer kwetsend uitlaat over de islam. Het staat ze natuurlijk vrij om naar de rechter te stappen, ook al is dit bij voorbaat een kansloze onderneming, maar de timing had niet veel slechter gekund. Bovendien is het een rotgebaar: waarom is het nu zo moeilijk om dat mens lekker te laten kletsen?

Oh, ik kan me best voorstellen dat haar uitlatingen grievend zijn voor moslims; ik vind de meeste dingen die ze zegt al bijzonder onprettig, en ik ben niet eens islamitisch. Maar hoe meer moslims proberen haar de mond te snoeren, hoe hoger het waarheidsgehalte van haar woorden wordt - zelfs als mensen het proberen op een manier die op zich legitiem is. Het onderwerp ligt nu eenmaal nogal gevoelig.

Ik vraag me de laatste tijd geregeld af of ik tot de weinigen behoor die het gevoel hebben tussen twee vuren te zitten, of juist tot een meerderheid. Extremen krijgen altijd relatief veel aandacht, en het lijkt er soms wel op dat de media nieuws graag opkloppen. Dat zou kunnen betekenen dat de meeste mensen liever zien dat noch mensen als Geert Wilders en Hirsi Ali, noch de extremistische moslims in onze samenleving, iets krijgen dat ook maar vage overeenkomsten vertoont met gelijk.

Maar zelfs als het zo is, wat dan? Moeten wij, de meerderheid, op de barricades? Ik heb slechts drie keer gedemonstreerd, maar geloof me: als je niet zo van de vakantieman-gezelligheid bent, is demonstreren gruwelijk deprimerend. De zinloosheid druipt er vanaf.

Brieven schrijven aan de krant? Netjes wachten tot we weer mogen stemmen? Weblogs beginnen en daarop schrijven dat je het liefst ziet dat zowel de Geert Wildersen als de Abdul-Jabbar Van de Vennen hun heilstaat ergens anders gaan stichten? Van de daken schreeuwen dat we niet zitten te wachten op nare onderbuikideetjes? Dat ze met hun poten van ons land af moeten blijven?

Ik ben bang dat het allemaal verdomd weinig zin zou hebben.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Die Freiheit ist in Gefahr

www.prozessanwalt.de

29 januari 2007 om 16:10  

Een reactie posten

<< Home