26 april 2005

Intelligent

De creationisten beginnen de laatste tijd weer uit hun holen te kruipen. Er gaan stemmen op die pleiten voor onderwijs in Intelligent Design (een andere term voor creationisme) naast de evolutietheorie. Creationisten zijn mensen die niet inzien hoe toeval heeft kunnen leiden tot de evolutie van bijvoorbeeld de mens, en die menen dat dat wel moet betekenen dat we ergens zijn ontworpen.

In een vrij land mogen mensen dat geloven, maar in wetenschappelijke zin is creationisme zo gammel als wat. De twee pijlers van de theorie zijn gebrek aan kennis omtrent kansberekening, en gebrek aan kennis omtrent de evolutietheorie.

Gebrek aan kennis omtrent kansberekening leidt tot de redenering: omdat het zo onwaarschijnlijk is dat intelligent leven ontstaat door toeval, is het waarschijnlijk dat iets of iemand de boel gestuurd heeft. Als de kans dat wij bestaan één op honderd miljard is, is ons bestaan dan onwaarschijnlijk? Niet als er honderden miljarden andere aardachtige planeten in het universum zweven waar geen intelligent leven op te vinden is. Statistici zeggen dan: je mag alleen uitspraken doen als je steekproef groot genoeg is.

Gebrek aan kennis omtrent de evolutietheorie leidt tot het idee dat evolutiebiologen denken dat er vier miljard jaar lang steeds opnieuw met dezelfde dobbelsteen werd gegooid, en dat op een goede dag een aap een mensenbaby baarde. Dat is een verkeerde voorstelling van zaken: ten eerste verandert de Aarde, en alles dat er leeft, voortdurend, en de dobbelsteen verandert mee. Ten tweede is vier miljard jaar verdomd lang, lang genoeg om veranderingen heel, heel geleidelijk te laten verlopen. Omdat vier miljard ons bevattingsvermogen te boven gaat, kunnen we ons ook niet voorstellen hoe geleidelijk, vrijwel onzichtbaar, de veranderingen hebben plaatsgevonden.

Creationisme is gemaakt om te voldoen aan de behoefte van mensen die hun geloof een wetenschappelijk tintje willen geven. Intelligent Design gaat uit van de veronderstelling dat er een designer is en probeert waarnemingen daarmee in overeenstemming te brengen. Of dat tot de waarheid leidt mag ieder voor zich bepalen, maar wetenschap is het zeker niet. In de klas hoort het beslist niet thuis, of het moet tijdens godsdienstles zijn.

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

En weer een mooi geschreven treffend stukje. Dit moet meer mensen bereiken,.stuur je het nog ergens anders naar op?

27 april 2005 om 15:56  
Blogger Iknik zei...

Opsturen die ik eigenlijk nooit, maar voel je vrij om mensen naar iknik.blogspot.com te verwijzen :)

27 april 2005 om 16:26  

Een reactie posten

<< Home