31 augustus 2005

Bevallen

Tanja is 27 jaar oud, woont in Groningen, is zeven maanden zwanger en ze doet mee aan Big Brother, één van de frisse, originele programma’s waarmee Talpa iets toe gaat voegen aan het Nederlandse televisielandschap. Ik zal eerst twee dingen bekennen. Eén: ik zat tijdens de start van Talpa voor de buis, en ik heb toen het voetbalprogramma De Wedstrijden gezien. Twee: ik heb sindsdien niet meer naar Talpa gekeken. Zelfs niet naar voetbal.

Tijdens de openingsavond trokken er filmpjes voorbij waarin alle nieuwe, frisse gezichten van Talpa mochten vertellen hoe hun nieuwe programma eruit zou gaan zien. De mannen die De Wedstrijden zouden gaan presenteren, verzekerden de kijkers thuis dat er eigenlijk niets zou gaan veranderen ten opzichte van vorig seizoen, toen voetbal nog van de NOS was.

Ik vroeg me af wat er überhaupt veranderd had kunnen worden. Tweeëntwintig kerels die tegen een bal schoppen, een mannetje dat af en toe op een fluitje blaast en supporters die juichen en joelen, dat is toch wel zo’n beetje waar voetbal altijd op neer zal komen. Je kunt meer camera’s in het stadion zetten, meer mooie close-ups en slowmotions laten zien en een spannend muziekje laten horen als er een penalty genomen moet worden, maar de essentie blijft hetzelfde.

Dat was wat ik dacht. Achteraf was dat naïef, want een commerciële zender kijkt natuurlijk niet naar voetbal als een leuk spelletje waarbij volwassen mannen achter een leren knikker aanhollen, maar als een manier om zoveel mogelijk mensen naar lange reclameblokken te laten kijken. Ik vond al dat de uitzendrechten voor eredivisievoetbal publiek bezit horen te zijn, en Talpa’s voetbalprogramma heeft daar beslist geen verandering in gebracht.

Terug naar Tanja. Persoonlijk denk ik dat je je kinderen ergere dingen kunt aandoen dan bevallen in een Big Brother-huis, maar er zijn mensen die het idee van een live bevalling walgelijk vinden. Ik kan die mensen uit eigen ervaring vertellen: het is helemaal niet erg om gewoon niet te kijken naar een programma waar je je dood aan ergert. Je mist niets, je houdt tijd over en het is beter voor je hart.

4 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Nou, dat argument gaat niet per definitie op. Toen Menno Büch mensen die duidelijk zwakbegaafd waren op televisie ranzige seksdingen liet doen, was dat niet alleen povere tv, hij schaadde daarin ook duidelijk die mensen, die niet konden overzien wat de gevolgen van hun actie waren.

Zo zou je ook kunnen stellen dat een televisiebevalling (wat is daar trouwens nieuw aan? één van die christelijke clubs zend toch al jaren bevallingen uit - tijdens etenstijd nota bene) op één of andere manier schade toebrengt aan moeder of kind. Zelf geloof ik er niet zo in, maar in de Kutkrant liepen de hulpverleners alweer te klagen. Vroeggeboorte, stress tijdens zwangerschap, effecten niet te voorspellen etc. Misschien hebben zij er wel meer verstand van dan ik.

31 augustus 2005 om 22:08  
Anonymous Anoniem zei...

Het ergste is ook nog dat ze rookt. Dat is nog tot daar aantoe, maar je gaat de indruk krijgen dat ze daarom geselecteerd is. Het is een complot! ;)

LL

1 september 2005 om 09:19  
Anonymous Anoniem zei...

O ja, heb gisteren voor het eerst 1 minuut Talpa gezien, inderdaad met rokende Tanja. De rest hoor ik wel op mijn werk ofzo.

1 september 2005 om 09:20  
Blogger ary zei...

Mijn ervaring is dat alle commotie verstomd als iedereen, bij het zien van de betreffende shows (Big Brother, de Spermashow), opeens doorkrijgt hoe saai en stompzinnig deze shows vaak zijn. Hier wordt geen baanbrekende televisie gemaakt waar je met het schaamrood op je kaken naar kijkt, maar hier wordt gaaptelevisie gemaakt, die al die commotie niet waard is.
Kijk nu al uit naar het moment waarop die zwangere muts er uit gestemd wordt.

2 september 2005 om 19:16  

Een reactie posten

<< Home