30 augustus 2005

We worden steeds dommer

We worden steeds dommer. Leerlingen hebben geen discipline meer en stoppen met school voordat ze een diploma halen. Zo’n 70.000 scholieren gaan jaarlijks van school zonder opleiding van betekenis. In de grote steden is de uitval op sommige vmbo-scholen vijftig procent. Zonder diploma kom je tegenwoordig niet ver. Zelfs het nieuwe callcenter van de Belastingdienst heeft uitsluitend hbo’ers en universitair geschoolden. Juist, al die mensen die nu door gebrek aan werkervaring geen passende plek op de arbeidsmarkt vinden. Intussen nemen ze de plaats in van lageropgeleiden. Net als die buitenlanders, Polen en andere Oost-Europeanen, die met hun arbeidsethos de Nederlandse markt verpesten. Legaal en illegaal pikken ze ‘onze’ banen in, vindt Syp Wynia in Elsevier.

Als land worden we dus steeds dommer met al die vroegtijdige schoolverlaters, buitenlanders en minder afgestudeerden die vervolgens onder hun niveau werken. We worden niet alleen dommer, ook luier. Want alle vermaningen van het kabinet ten spijt, stoppen de meeste mensen toch liever vóór hun 65ste. Verder zijn hoogopgeleiden zijn vaker vrouw dan man en vrouwen werken nu eenmaal minder. Niet per se omdat ze het niet willen, maar omdat de overheid geweldige constructies verzint voor de kinderopvang.

Het klopt dat de vraag naar hoger opgeleiden toeneemt. Laagwaardige werk verdwijnt in rap tempo naar het buitenland. De industrie die in Nederland blijft investeert fors in innovatieve producten en processen en automatisering. Een metaalbewerker van nu stuurt CNC-machines aan; die denkt niet alleen met zijn handen. Werk in sociale werkplaatsen wordt vervangen door machines.

Goed voor de Nederlandse machinebouwers (een sector die onze export omhoog stuwt), maar funest voor een grote groep minder valide mensen. Waar blijven al deze lageropgeleide mensen straks? Niet iedereen is geschikt om demente bejaarden te verzorgen.
Het wringt dus op de Nederlandse arbeidsmarkt: teveel lageropgeleiden terwijl er meer hoger opgeleiden nodig zijn die bovendien meer én langer moeten werken om de Nederlandse arbeidsproductiviteit op peil te houden. Dan toch maar liever verder automatiseren. Zo groeit weliswaar het aantal werklozen maar is dat erg? Als er meer vrije tijd komt, dan gaan mensen veel meer nevenactiviteiten ontwikkelen. Denk aan de vele sportclubs waar men­sen zich uitsloven voor een bloemetje. Vrijwilligerswerk is het reinste communisme, want mensen werken voor de lol. Karl Marx kon er alleen maar van dromen.

Brandy van Gerven

6 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Nou ben ik al een tijdje stratificatiesocioloog en ik begreep altijd dat we steeds slimmer worden. Dit proces gaat wel samen met een waardedaling van een diploma's. Daardoor komt iemand met een simpel MBO- (of alleen middelbare school) diploma nauwelijks meer aan de bak. Juist omdat we steeds slimmer worden, zijn de dommen niks waard op de arbeidsmarkt.

Maar misschien kan een CBS'er op HBO-niveau met wat cijfers komen ;)

LL

30 augustus 2005 om 13:16  
Anonymous Anoniem zei...

een diploma's klopt natuurlijk niet helemaal.

30 augustus 2005 om 13:19  
Anonymous Anoniem zei...

We worden ook gemiddeld steeds slimmer, niet ieder voor zich...

30 augustus 2005 om 13:40  
Anonymous Anoniem zei...

Veel werk in sociale werkplaatsten wordt tegenwoordig door vakantiewerkende studenten gedaan ...

30 augustus 2005 om 15:11  
Anonymous Anoniem zei...

Ja heel leuk allemaal, maar tegenwoordig leven we blijkbaar in een maatschappij waarin mensen zonder diploma gelijk worden beschouwd als dom!!!! Waar ik me ontzettend aan erger!!! Ik heb zoals tegenwoordig veel jongeren problemen gehad in mijn jeugd, verkeerde vrienden, schulden noem maar op. Ik heb hulp gezocht en mijn leven veranderd (duurde ongeveer 5 jaar) nu ben ik middels 26 en heb geen diploma daardoor kunnnen halen.
nu woon ik op mijzelf omdat ik niet meer bij mijn ouders kan wonen (vaste lasten) en ben dus blijkbaar te oud voor de maatschappij, laat staan dat ik een diploma heb!!!

Nogmaals ik wil wel maar het wordt me onmogelijk gemaakt!!!!

Wie wil er nou iemand die 26 is en geen diploma's krijg je te horen er zijn genoeg jonge jochies die niet zo duur zijn en wel een diploma hebben.

Ik wil wel naar school sterker nog ik deed mbo op c/d niveau, maar stage is onbetaald. en ik moet wel mijn huur eten/drinken verzekering etc... betalen en dat kan niet van een WA uitkering! studiefinanciering geen recht meer op kortom ik ben niks meer waard!!!!

Nou lekker hoor!!!!!

Bedankt Nederland!!!

2 januari 2007 om 21:07  
Blogger Unknown zei...

De Nederlandse metaalindustrie investeert volop in moderne metaalbewerkingsmachines die inderdaad bijna allemaal CNC-gestuurd zijn.
Zie ook:
http://www.metaalmagazine.nl/archief/id902/9679_bedrijvigheid_serie.html.
Volgens mij wordt de metaal en de metaalbewerker die de machine bedient er niet dommer van.

17 april 2008 om 14:11  

Een reactie posten

<< Home