24 augustus 2005

Water en brood

Ik ben altijd een groot voorstander van een veganistisch dieet geweest. Niet voor mijzelf natuurlijk, het leven lijkt nu al zo lang. Voor gevangenen, juist. Volgens Volkert van der Graaf is het veganistisch eten in Nederlandse gevangenissen hartstikke goor, dus dat is een bonus. Hij zit daar niet voor zijn lol, en de rest van de gevangenen ook niet.

Ik kwam ooit op dat idee toen ik erachter kwam dat de staat hard zijn best doet voor joodse en islamitische gevangenen. Hun vlees moet in plaats van geslacht langzaam doodgetreiterd worden, en het gewone vlees van de Aldi is voor hen religieus onzuiver. Zij willen de echte shit - een kosjere maaltijd is twintig keer zo duur als eentje voor mij. Ik werd daar nogal intolerant van: iemand die zijn vrouw het ziekenhuis in heeft geslagen, drugs aan kinderen heeft verkocht of auto’s jatte, heeft in mijn ogen niet het recht om te zeiken dat zijn gehaktbal te weinig pijn heeft gehad. Dan maar helemaal geen vlees, zijn we meteen van het gezeik af, is waarschijnlijk nog gezonder voor ze ook. Sojabrokken kosten geen reet, dus de staat bespaart er een zak geld mee. Het is vast ook nog goed voor het milieu, veganisme.

Mijn opvatting zou ik nu ietwat willen nuanceren. Er is één speciale groep mensen waar ik een speciale tyfushekel aan heb, en die speciaal gevangeniseten zouden moeten krijgen: dierenterroristen. De gewone, alledaagse Al-Q’aida wannabe mag van mij overigens ook speciaal getreiterd worden met elke dag varkensvlees – op de Fillipijnen werd ooit voorgesteld om moslimfundi’s samen met een varken te begraven, zodat ze eeuwig onrein zouden zijn.


Voor de mensen die meenden een Britse cavia-farm dicht te moeten pesten – de eigenaar hoopt dankzij de sluiting het lijk van zijn schoonmoeder terug te krijgen – is een plakje ham op brood niet genoeg straf. Elke dag een complete bio-industriekip. Hun gevangenis krijgt een batterij kistkalveren, die de gevangenen zelf moeten opfokken en daarna opeten. Taakstraffen bij McDonalds. Gaan we speciaal voor hen toch maar niet overstappen op de veganistische gevangenis.

4 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

En weer zo'n genuanceerd stukje.

25 augustus 2005 om 10:13  
Blogger Bart Braun zei...

Het lijkt wel alsof je het ironisch bedoelt? Dat zou jammer zijn, want ik ben natuurlijk columns gaan schrijven om aan de hele wereld te laten zien hoe genuanceerd ik ben.
Zei hij ironisch.

25 augustus 2005 om 21:19  
Anonymous Anoniem zei...

Nuances interesseren mij niet zoveel - ik heb liever dat je een INTELLIGENT stukje schrijft...

26 augustus 2005 om 00:51  
Blogger Bart Braun zei...

En nog SCHREEUWEN ook, tsk tsk. Ik wijs je - terwijl ik demonstratief aan mijn ballen krab - op onze oproep. Als jij intelligente stukken in je pen heb plaatsen we ze graag. Daar moet je wel je naam erbij zetten, trouwens.

27 augustus 2005 om 13:52  

Een reactie posten

<< Home