14 augustus 2005

Marketing

Wie een beetje de wegwijs is op Internet, kent Wikipedia. Een wiki is een project waarbij iedereen die dat wil de inhoud kan aanpassen, Wikipedia is een encyclopedie op Internet die volgens dat principe werkt.

Dergelijke projecten ondervinden altijd de gevolgen van John Gabriel’s Greater Internet Fuckwad Theory. En als iedereen de inhoud van een artikel kan aanpassen, kunnen idioten, etters, nationalisten en andere extremisten dat dus ook. Wikipedia heeft daar last van, maar over het algemeen zijn goedwillende gebruikers in de meerderheid. Voor wie een beetje zijn eigen hersens gebruikt is Wikipedia een goede encyclopedie.

Maar het gevaar komt niet alleen uit de hoek van fundi’s en vernielzuchtige pubers. Er zijn reclamebureaus die met hun vieze vingertjes niet van de wiki af kunnen blijven, en die het gebruiken voor viral marketing. Een bekend concept voor mensen die No Logo hebben gelezen, maar wie dat niet heeft gedaan kan opzoeken wat het betekent.

Uitgerekend de BBC, dat toch niet bekend staat als multinational zonder scrupules, heeft geprobeerd een spel te marketen via Wikipedia door de hoofdpersoon op te nemen in de encyclopedie. Het is ontdekt en afgestraft door andere gebruikers, maar de vraag is hoeveel andere onderwerpen zijn geplaatst of veranderd door marketingmensen.

Het is niet heel moeilijk om door subjectieve informatie heen te kijken, en het gevaar dat reclamebureaus hele volksstammen manipuleren door aan de encyclopedie te zitten is dan ook niet zo groot. Maar het idee is om te kotsen: Wikipedia is niet gemaakt om reclamemensen aan een gratis medium te helpen dat ze kunnen gebruiken om hun banale boodschap te verkondigen. Met antikapitalisme heeft dat niets te maken, wel met weerzin tegen het soort kutmarketeers dat meent altijd en overal mensen in hun oor te moeten fluisteren dat ze vooral product X –nieuw en verbeterd- moeten kopen.

Wat Wikipedia te doen staat lijkt me duidelijk: een schandpaalsectie maken, waar gebruikers kunnen zien welke kutbedrijven er allemaal hebben geprobeerd hun kutwaar te promoten via een site die daar helemaal niet voor bedoeld is. En dan spreken we met z’n allen af dat we daar niks meer kopen.

Update: het lijkt erop dat het hier niet ging om een officiële marketingtruc, maar om een werknemer die op eigen houtje de vermelding had geplaatst omdat het hem een goed idee leek. Hij heeft zijn excuses inmiddels aangeboden.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Via een of andere weblog: Ook op wikidinges

http://www.answers.com/topic/dutch-wife

15 augustus 2005 om 13:30  

Een reactie posten

<< Home