03 september 2005

De olie raakt op

Toen ik studeerde wilde ik mijn rijbewijs niet halen. Ik, milieubewust, zou altijd met het openbaar vervoer reizen. Nu wil ik niet meer zonder auto. Ik woon in Almere en werk in Nieuwegein: uurtje enkele reis met de auto, 2,5 uur OV. Naar vrienden in Groningen: 1,5 uur met de auto, bijna 3 uur treinen. Natuurlijk kun je in de trein lezen, andere mensen ontmoeten etc. Maar de helft van de reistijd + privacy, maken van mij een tevreden autobezitster.

Maar soms voel ik me schuldig. Auto’s verbruiken fossiele brandstoffen en de voorraden raken uitgeput. Zelfs een Texaanse oliebankier als Maththew Simons is ongerust. Hij onderzocht de voorraden in de Saoedische olievelden en concludeerde dat ze ‘leeg’ raken. (boek: Twilight in the desert). Intussen stijgt de energiebehoefte. Volgens het Amerikaanse EIA moet Saoedi-Arabië in 2025 22,5 miljoen vaten produceren om aan de behoefte van het Westen te voldoen. Huidige productie 10 miljoen. Tel uit je winst! Vergeet ook niet de groei in Azië. In China worden volop vijfbaanswegen aangelegd. Reken maar dat een land met een groei van 8% die gaat benutten.

Simon Rozendaal zoekt de oplossing in meer welvaart. Mensen die arm zijn plunderen hun bodemschatten, vervuilen hun omgeving en hun landen raken overbevolkt. Als Chinezen en Indiërs welvarend zijn, gaan ze vanzelf aan het milieu denken. Welvaart maakt iedereen milieubewust, aldus Rozendaal. Ik denk dat hij gelijk heeft. Rijke landen hebben het geld en de kennis om duurzame technologieën te ontwikkelen. Bovendien zetten ondernemers hun beste beentje voor als ze de hoge energieprijzen in hun portemonnee voelen.

De Nederlandse overheid, alle mooie woorden ten spijt, rommelt rustig verder met haar milieubeleid. Wél gesleep met dieren van het ene naar het andere aangelegde stukje natuur. Géén serieuze hulp bij het onderzoek naar alternatieve brandstoffen, laat staan stimuleren van het gebruik ervan. In Stockholm rijden de bussen al jaren op bio-alcohol en biogas. En dan die kilometerheffing. Ik geloof er niets van dat het werkt. Ongetwijfeld draaien de werkgevers (en zeker de transportsector) voor de kosten op. Investeer liever in het openbaar vervoer.

Wat voor mij zou werken? Ik laat de auto staan als ik in de stad moet zijn waar parkeren een vermogen kost. Verhogen maar, die parkeertarieven!


Ben je benieuwd naar de 21 aanbevelingen van Simon Rozendaal voor een schoner milieu? gerven@metaalunie.nl en ik mail je de tekst.

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Nieuwsbericht 5 sept.: "Nederland voldoet nog lang niet aan de Kyoto-normen voor het terugdringen van broeikasgassen, aldus het CBS. De energiesector, het verkeer en de industrie zijn de grootste vervuilers, hoewel het aandeel van de industrie al jaren een dalende lijn vertoont. De totale uitstoot door de energiesector nam toe met ruim 40 procent, en die van het verkeer met bijna 30 procent."

5 september 2005 om 15:33  
Anonymous Anoniem zei...

Met veertig procent? Vergeleken met het jaar dat Kyoto werd getekend? Sinds de jaren zeventig?
Vergeleken met vorige week?

5 september 2005 om 17:35  
Anonymous Anoniem zei...

slordig van mij, sinds 1990. het uitgebreide bericht op www.cbs.nl

6 september 2005 om 07:35  

Een reactie posten

<< Home