06 september 2005

Krantenoorlog

Het is oorlog binnen krantenconcern PCM. NRC gaat een ochtendeditie maken en daar is hoofdredacteur Pieter Broertjes van de Volkskrant boos over. Eerst het AD dat op tabloid verschijnt (en eventjes zeven regionale kranten opslokt) en nu weer de plannen voor NRC in de ochtend. De PCM-top vindt dat hij niet moet zeuren. Als NRC meer wint dan Volkskrant verliest, is het concern tevreden. Jammer dan als daar de ene of de andere krant voor moet omvallen. Zolang de Nederlandse Mededingingsautoriteit tevreden is, is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik moet bekennen dat ik alleen in het weekend de krant lees. Afwisselend NRC, Volkskrant en Trouw. (Doordeweeks beperk ik me tot het digitale FD.) Veel verschil is er niet tussen ‘mijn’ drie kranten. NRC wat meer economie, de Volkskrant leest lekker weg en Trouw een pagina kerknieuws. En ze willen allemaal groeien, adverteerders trekken.

De opties vliegen over tafel. Internet, hét toverwoord, levert vooralsnog weinig op. Televisie maken blijkt toch echt een ander vak. De plannen voor een gratis huisvrouwen-krant (ook een doelgroep tenslotte) zijn alweer geschrapt. En een zondagskrant van het PCM-concern wordt uitgesteld. Wie heeft er trouwens nog wat gehoord van de zondagse Telegraaf?

Broertjes is niet van plan bij de pakken neer te zitten. Hij wil de Volkskrant omvormen tot een multimediaal bedrijf dat via sms en webradio (jongere) lezers binnenhaalt. “We hebben als krant veel kennis in huis waar we veel meer mee zouden kunnen doen”, zegt hij in Vrij Nederland.

Even afgezien van de kennis bij de krant (ANP plus kleine eigen bijdrage) … Neem een voorbeeld aan de opiniebladen zou ik zeggen. Die zijn zich duidelijk aan het profileren. Elsevier met extra service via internet, aanbiedingen voor reizen etc. en onvervalst aan de kant van de ondernemer, het Koningshuis en de Verenigde Staten. Vrij Nederland met uitgebreide culturele informatie en primeurs van nieuw te verschijnen boeken.

Een slimme zet. Lezers kunnen zich op meerdere bladen abonneren met een heel eigen invalshoek. Ook voor de adverteerders is meteen duidelijk bij wie ze moeten zijn. Als dat de verkoop niet stuwt!

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Dacht dat de zondagtelegraaf aardig liep, maar dat kan ik ook zelf bedacht hebben want ik heb het nog nooit gelezen.

Maar zoals de Amerikaanse en Britse zondagskranten mogen er van mij meer komen.

Ik ben erg benieuwd naar de ochtend- NRC. Het is mijn lievelingskrant, maar ja, hij komt zo laat.

De proefeditie vond ik vorig jaar wel aardig

6 september 2005 om 12:58  

Een reactie posten

<< Home