03 september 2005

Bewaren

Vraag je niet af wat het probleem is, maar laat je plannen klinken alsof ze ergens een oplossing voor zijn. Laat in het midden hoe en wanneer ze wat zouden moeten oplossen en negeer mensen die vraagtekens zetten bij je geesteskind.

De meeste maatregelen tegen terreur worden ongeveer zo in elkaar geflanst. Ik heb het al eens gehad over de meldingsplicht en het Schipholverbod, twee plannen die niet gaan werken en die de principes van de rechtstaat geweld aandoen. Bedacht door mensen die liever de indruk wekken met oplossingen te komen dan toegeven dat zij het eigenlijk ook niet weten.

De Europese ministers van Justitie hebben een nieuw stukje onzin bedacht, dat er toe gaat leiden dat Internet en telefonie een stuk duurder worden: de bewaarplicht. Al het dataverkeer moet jarenlang bewaard worden, als hulpmiddel in de strijd tegen het terrorisme. Het gevolg: mensen die iets te verbergen hebben onttrekken zich aan de massale dataopslag, en zij die niets in hun schild voeren worden in de gaten gehouden door Grote Broer.

Ik ben niet snel paranoïde, maar je zou Europa toch bijna gaan verdenken van een dubbele agenda. Ministers die zeggen dat de bewaarplicht zin zal hebben, liegen. Ze weten dat geen terrorist er wakker van ligt, ze weten dat de kosten enorm zijn en ze weten dat de privacy van 450 miljoen Europeanen geschonden wordt. Ik was al niet de grootste fan van de EU, maar mijn scepsis is inmiddels overgegaan in regelrecht wantrouwen. Een overheid die voortdurend over mijn schouder mee wil kijken, zonder te vertellen wat daarvoor de echte reden is? Brrr.

Natuurlijk kun je zeggen dat ik overdrijf. Dat kan altijd. Je kunt bij elk klein stapje dat gezet wordt betogen dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen en dat we echt niet zomaar een politiestaat gaan worden. Dat laatste denk ik ook niet –tenminste, niet op korte termijn- maar we gaan wel mooi de verkeerde kant op. Met kleine stapjes, dat wel, maar het zou rot zijn als we er over een paar jaar achter komen dat er eigenlijk twintig stapjes teveel zijn gezet.

1 Reacties:

Blogger Iknik zei...

Een online petitie tegen de bewaarplicht is te vinden op http://www.dataretentionisnosolution.com.

3 september 2005 om 17:52  

Een reactie posten

<< Home