06 november 2005

Stoepenschijters

neorej stelde in de comments van Ikniks post van vrijdag voor het hondenrijbewijs in te voeren. Dat is een jaren oud stokpaardje van mij, dus ik grijp graag de gelegenheid aan om daar eens over uit te weiden.

Als je een vuurwapen wilt hebben moet je bij een club, moet je een vergunning, moet je een duur koffertje en moet je altijd van de club direct naar huis en weet ik wat voor dichttimmerende wetgeving daar allemaal nog meer omheen geldt.

Elk jaar lopen enkele duizenden mensen een beet op waarmee ze naar de huisarts gaan voor tetanus, rond de tweehonderd mensen worden zodanig toegetakeld door man's best friend dat ze naar het ziekenhuis moeten (bron). Daar vallen alle ongelukken met vuurwapens natuurlijk bij in het niet.

Toch mag elke schurftmongool waarvan de wet het godzijdank verhindert dat ze met vuurwapens over straat mogen, een geheel automatisch wapen kopen. Het is veel automatischer dan een automatisch pistool: het loopt op vier poten, kan zichzelf besturen, en met de bek en poten kan het verminkende - soms zelfs dodelijke - schade toebrengen. Sterker nog, het zijn juist eerder genoemde schurftmongolen die met hun slecht getrainde stoepenschijters de buurt onveilig maken.

Nu heb ik het niet zo op vuurwapens, en zou ik het helemaal niet erg vinden als ze verboden werden. Mijn opvattingen over honden gaan ongeveer in dezelfde richting, maar hele volksstammen beleven blijkbaar plezier aan die beesten, dus het is nog even wachten op de Iknikiaanse Heilstaat waarin alle honden op een speciale trein naar hondenkampen in Polen worden gestuurd alwaar - maar ik dwaal af.

Hondenrijbewijs. Bewijs van basale competentie in het controleren en verzorgen van een hond. Martin Gaus kan het, dus echt moeilijk kan het niet zijn. Beter voor de dieren, beter voor wat neorej zo schattig 'pleuters' noemt, en beter voor de hondenbezitters, die er qua reputatie op vooruit gaan. Er schijnen ook niet-schurftmongolen tussen te zitten.

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Als je het hondenbrevet verplicht zou stellen, wat moet je dan in godsnaam voor diploma vereisen om kinderen te mogen nemen? Ze poepen dan wel niet op straat, maar de kans is aanzienlijk dat het later 'schruftmongolen' worden, en alleen als je mazzel hebt houden ze het later bij honden.

6 november 2005 om 18:16  
Blogger Bart Braun zei...

Tsja, op zich ben ik ook groot voorstander van een opvoedvaardigheidsbewijs, maar het feit is nu eenmaal dat je kinderen gewoon krijgt, en honden neemt. Anticonceptie wettelijk verplicht stellen teneinde een kinderrijbewijs in te voeren gaat me namelijk wat ver.

Wellicht dat de wetgeving om mensen uit hun ouderlijke macht te ontzetten ook toegepast zou moeten worden om schurftmongolen-in-de-dop alsnog een opvoeding te geven?

Maar we hadden het over huisdieren.

7 november 2005 om 12:47  
Anonymous Anoniem zei...

Ik denk niet dat de voorsteden van utrecht en amsterdam in lichterlaaie zullen staan als iets als een hondenrijbewijs ingevoerd zal worden, maar goed.

Met de hondenbelasting de medische zorg betaalbaar houden lijkt me onmogelijk, ik denk dat het nog niet eens genoeg is om alle asielen in nederland draaiende te houden (geen zin om de statistieken op te zoeken).

Verder kan je mensen wiens hond een zich een keer aan been of kruis vergrepen heeft natuurlijk makkelijk registreren, en nooit meer een behaard beest laten aanschaffen.

7 november 2005 om 14:46  

Een reactie posten

<< Home