26 oktober 2005

Leidse regen

Sinds deze week ben ik werkzaam in het charmante grachten- en studentendorpje Leiden. Het ontbeert een Hoog Catherijne en een plaatselijke FC met bijbehorende aanhang, dus qua eerste indruk scoort het hoge ogen. Leiden is echter als een goedkope hoer: als je er langs loopt ziet het er allemaal best aardig uit, maar zodra je haar wat beter leert kennen vallen de eerste mankementen al op.

Ik heb, sinds ik in Leiden werk, een nieuw doel in mijn leven. Ik ga uitzoeken wie er verantwoordelijk is voor de bewegwijzering op het universiteitsterrein. Deze persoon - ik zie een chagrijnige, autoverslaafde ambtenaar met dikke plukken neushaar voor me - drop ik ergens op de Veluwse heide, tijdens een wind- en regenbui. Ervoor zorgen dat de mensen die hij tegenkomt geen idee hebben hoe je van de heide afkomt zal misschien moeilijk worden, maar misschien dat de Veluwnaren een brok van sympathie voor mij zullen voelen en het spel meespelen.

Voor wie ooit op de Leidse campus achter het station moet zijn heb ik de volgende tips. Het Gorlaeus-gebouw bevindt zich op Einsteinlaan 55. Negeer het bordje dat je vertelt dat Einsteinlaan 3-109 rechtsaf liggen - je moet precies de andere kant op. De mensen aan de rechterkant werken niet bij de universiteit, hebben geen idee hoe de straat waaraan hun bedrijf ligt heet, en sturen je met plezier een nog verkeerdere kant op. Vraag aan hen niet de weg.

Rechtsaf dus. Merk op dat er een bordje staat met de text 'Niels Bohrweg", dat je rechtdoor stuurt. Als je je daaraan houdt, beland je ergens achterop een open liggend bedrijfsterrein waar, andermaal, niemand je kan vertellen waar de Niels Bohrweg is. Je bent die weg gepasseerd, en je zou dat zeker hebben gezien, als er maar een straatnaambordje hing.

Tot nu toe ben ik twee keer in de bèta-hoek geweest, en twee keer gruwelijk verdwaald. Twee keer zeiknatgeregend, en twee keer gesterkt in het vaag ergens hangende verhaal dat Leiden de domste gemeente van Nederland is. Hoog Catherijne is misschien lelijk, maar de richtingbordjes kloppen tenminste.

3 Reacties:

Blogger Iknik zei...

Niet dat ik Bart niet geloof als hij zegt dat de richtingsbordjes in Leiden verkeerde richting op wijzen, maar het feit dat Bart het ruimtelijk inzicht van een vrouw heeft mag hier toch niet onvermeld blijven.

27 oktober 2005 om 17:54  
Blogger Bart Braun zei...

@Kevin: Ik ben fucking TE VOET. Ik veroorzaak GEEN verkeersoverlast - behalve als ik postbodebusjes aan moet gaan houden om de weg te vragen.

@Iknik: Yeah, yeah, yeah, en mensen zonder richtingsgevoel verdienen natuurlijk niet anders dan de verkeerde kant op gestuurd te worden. Misschien dat we voor jou een paar expres verkeerd gedrukte landkaarten kunnen maken, zodat jij heerlijk op je richtingsgevoel kunt varen.

28 oktober 2005 om 13:38  
Anonymous Anoniem zei...

Precies! En zo makkelijk is het nu om je zaken goed te regelen. Nu de Universiteit Leiden nog.

28 oktober 2005 om 18:26  

Een reactie posten

<< Home