04 november 2005

Fikkie

Je hebt twee soorten hondenbezitters: zij die hun hond africhten, en zij die daar te asociaal voor zijn. De eerste groep omvat meestal ook de mensen wiens hond naar ze luistert, terwijl de tweede groep vooral bestaat uit mensen die kennissen vertellen dat ze hun hond volledig onder controle hebben terwijl Fikkie twintig meter verderop in een voortuin een lekkere drol zit te draaien.

De tweede groep mensen zegt steevast dat Fikke “niets doet”, hoewel dat meestal, als je doorvraagt, niet waar blijkt te zijn. Dan komt ineens het verhaal naar boven van die nietsvermoedende wielrenner met de gescheurde achillespees, of die keer dat de postbode linea recta naar de Eerste Hulp moest. De hondenbezitters die dat verhaal vertellen kijken er meestal vertederd bij, omdat alles dat Fikkie doet schattig is.

En omdat alles dat Fikkie doet schattig is, wordt hij nooit terechtgewezen. Want hondenbezitters van het asociale soort vinden een hond die gestraft wordt zieliger dan een postbode met een liesbreuk. Dat honden waar niks mee aan de hand zou zijn als ze maar fatsoenlijk werden afgericht wél gecastreerd worden, en mensen die lijden aan een vorm van kinofilie die hun wereldbeeld ernstig verminkt niet, is eigenlijk best vreemd.

Iets dat Fikkie meestal ook doet, en veel, is blaffen. Als hij wordt uitgelaten, als er wordt aangebeld, als het baasje even weg gaat, of gewoon, omdat er al vijf minuten niet geblaft is. Fikkie doet dat om mensen (blaffen is vooral bedoeld om met mensen te communiceren) te vertellen dat hij blij is, of verdrietig, of dat er een vreemdeling bij de voordeur staat.

Van mij zou Fikkie dat mogen laten, en ik neem het Fikkies baasjes kwalijk dat ze hun huisdier niet vanaf dag één duidelijk hebben gemaakt dat hij niet zo’n herrie moet maken. Want het kan allemaal wel reuzevertederend zijn, er zijn ook nog andere mensen. En te dom zijn om je te kunnen verplaatsen in mensen die de hond niet het summum van ultieme schattigheid vinden, is geen excuus om dan maar geen rekening met ze te houden.

Ik ga maar in Groenlo wonen, denk ik.

4 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

jeumig ikink, de eerste alinea is zo cryptisch verwoord dat hij mij zijn geheim pas prijsgaf na twee keer herlezen en ik verschillende intonaties had uitgeprobeerd.

Verder 'n nogal milde column voor zo'n caninofoob als jij. Ik verwachtte iets in de trant van een speciaal hondenrijbewijs (ben ik voor), en 1250 euro hondenbelasting pér hond (ben ik ook voor, mits voor katten 1750 gerekend wordt).

5 november 2005 om 13:30  
Blogger Bart Braun zei...

Welke overlast veroorzaken katten precies?

5 november 2005 om 15:58  
Blogger Iknik zei...

De beginparagraaf was ergens tussen de eerste en de tiende versie ernstig verminkt geraakt, zie ik. Ik weet dat het eigenlijk niet mag, maar ik heb hem stiekem toch aangepast. Zo loop ie waarschijnlijk net ietsje beter.

5 november 2005 om 17:42  
Anonymous Anoniem zei...

Katten poepen je tuin onder (serieus, wat dat betreft heb ik het misschien zelfs liever op het trottoir), en ze laten weinig heel van de lokale fauna. (tenzij je op de veluwe woont natuurlijk).
Ook pissen ze in zandbakken, waardoor pleuters via een bepaald soort ziekte blind kunnen worden geloof ik.

5 november 2005 om 19:25  

Een reactie posten

<< Home