25 oktober 2005

Pecunia

Soms is het om moedeloos van te worden: je kleren deugen niet omdat ze onder erbarmelijke omstandigheden zijn gemaakt door kleine kinderhandjes, je shampoo deugt niet omdat het getest is op konijnenoogjes en je vlees deugt niet omdat beesten in de bio-industrie worden doodgemarteld. Even nadenken over al het leed dat je indirect veroorzaakt, en je hebt de rest van de dag weltschmerz.

En nu blijkt geld ook nog eens niet te deugen. Want onze mooie euro’s worden gemaakt van katoen, en de westerlingen en Chinezen vinden het nodig hun eigen katoenboeren flinke subsidies te geven. Om te voorkomen dat keuterboertjes in ontwikkelingslanden onze jongens van de markt drukken, krijgen westerse en Chinese boeren een flink deel van hun katoen terug in de vorm van knisperende eurobiljetten.

Je kunt ervoor kiezen om broeken te kopen van Kuyichi, shampoo aan te schaffen bij de Body Shop en je hamlappen bij de biologische slager te halen. Mooie alternatieven voor mensen die willen proberen hun bijdrage aan de algehele malaise in de wereld te verkleinen.

Maar waar staan de Max Havelaar-pinautomaten? Bij welke bank kan ik eerlijke euro’s kopen? Hoe kom ik aan geld dat gemaakt is van katoen waarvoor een redelijke prijs is betaald?

Ik zou kunnen besluiten helemaal niet meer met contant geld te gaan betalen, maar daar schieten de keuterboertjes niks mee op. De banken daarentegen zouden er ontzettend blij mee zijn, en dat gun ik ze niet. Ik wil gewoon door elke dag tien euro uit de pinautomaat te halen de Derde Wereldboertjes helpen en tegelijkertijd m’n bank pesten.

En met een beetje mazzel gaat dat er van komen, want een aantal organisaties heeft een weddenschap gesloten met Gerrit Zalm: als zij tienduizend “eerlijke euro’s” weten te verkopen, worden de Nederlandse euro’s voortaan van eerlijk katoen gemaakt. Ik heb m’n stukje eerlijkheid vandaag thuisgestuurd gekregen, en ik zal niet liegen: je hoeft het niet te doen om iets moois te hebben voor aan de muur. Maar ik kan voortaan met een gerust geweten de banken het bloed onder de nagels vandaan halen, en dat is ook wat waard.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Geld hoort een beetje vies te zijn. Anders was het niet zo leuk.

Maar ik moet zeggen dat ik ook best blij ben met mijn plastic. Ik heb al weken niet meer gepind :)

26 oktober 2005 om 09:59  

Een reactie posten

<< Home