27 december 2005

Beste dorpelingen,

Fijn dat jullie ook kerstvakantie hebben. Het maakt mij een beetje droevig dat jullie niets beters weten te verzinnen om te doen in de vakantie dan te komen winkelen in Utrecht, maar het is niet alsof zoveel vets met mijn tijd doe. Ik snap dat een bezoekje aan de grote stad er niet altijd inzit voor jullie provinciaaltjes, en ik vind het dan ook grappig om te zien hoe jullie vol verbazing kunnen kijken naar alledaagse zaken: "Kijk mama, een echte junkie!" "Niet in de buurt komen, hoor, anders springen zijn vlooien over!"

Behalve junks heeft het centrum van Utrecht nog iets dat je niet vindt in de charmante dorspkernen waar jullie vandaan komen: roltrappen. De uitvinding is al meer dan een eeuw oud, maar blijkbaar kan je als bezoeker aan Utrecht nog volkomen awestruck raken bij het ervaren van een roltrap. Zoals ik al zei, daar erger ik me helemaaaal niet aan, is juist hilarisch.

Net zoals de opkomst van de mobiele telefoon ervoor zorgde dat er een etiquette voor mobiele telefonie moest komen, zo bestaat er ook al sinds jaar en dag een grotendeels ongeschreven stelsel van regels voor de roltrap. Als je, zoals jullie blijkbaar, voor het eerst in je armzalige leventje met een roltrap wordt geconfronteerd, ken je die niet. Bij deze dus een lijstje met hoe het hoort:

1) Rechts staan, links lopen. Makkelijk te onthouden, want op de snelweg werkt het net zo: de mensen met haast rijden op de linkerbaan. De mevrouw die stomverbaasd was toen ze opzij werd geduwd door iemand die graag zijn trein wilde halen kreeg ik het niet uitgelegd, maar het is echt heel makkelijk.

2) Voor je kijken doorlopen. Is natuurlijk heel eng, zo'n roltrap, de eerste keer. Maar als u aarzelend gaat wachten of u nu wel of niet uw voet erop kunt zetten staat u in de weg van de mensen die ook van de roltrap gebruik willen maken.

3) Hij gaat echt vanzelf omhoog! U hoeft dus niet met een grote zwiep uw rollatortas erop te tillen, waarbij u mij voor de schenen ramt. Trek hem achter u aan, en zie hoe u met minder moeite uw tas meekrijgt.

4) Vervolg op regel 2: Ik begrijp dat de majestueuziteit van de Stationshal of de V&D overrompelend kan zijn als je normaal gesproken alleen Sjeng de bakker bezoekt. Maar als u precies bovenaan de roltrap verstijft van schrik blijft staan, krijgt u dus alle mensen achter u in uw rug geschoven. Probeer met uw laatste wilskracht één stap opzij te doen. U kunt het, echt.

Ik wens u nog veel plezier met dingen kopen de volgende dagen.

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

En fietspaden zijn geen voetpaden. Ook op drukke winkeldagen op de gracht..

28 december 2005 om 12:40  
Anonymous Anoniem zei...

"Beste dorpelingen"? ff voor de duidelijkheid Bart is geboren en getogen in de wereldstad Velp

28 december 2005 om 15:48  
Blogger Bart Braun zei...

En desondanks weet ik hoe ik met een roltrap om moet gaan. Wat maar weer bewijst hoe doodsimpel het eigenlijk is.

28 december 2005 om 18:47  

Een reactie posten

<< Home