25 december 2005

Kerstwens

Kerstmis is voor veel mensen de langste dag van ’t jaar. We verwachten dan ook niet anders dan dat onze bezoekcijfers omhoog zullen schieten vandaag. Welkom en hou vol!
Sommigen van u behoren tot die groep enge Nederlanders die niet aan Sinterklaas doet, maar elkaar met kerstmis kadootjes geeft. Aangezien u zo’n geek bent dat u op eerste kerstdag andermans blog gaat lezen, is het niet denkbeeldig dat u een computerspel heeft gekregen als geschenk.

Het is daarentegen vrijwel uitgesloten dat u een zogenaamd Point-and-Click Adventure hebt gekregen. Die worden, bij mijn beste weten, niet meer gemaakt. Het genre dat met klassiekers als The Secret of Monkey Island, Leisure Suit Larry en de (overschatte) King’s Quest serie zoveel heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het computerspel, is dood. De laatste die ik onder ogen kreeg was Monkey Island 4, alweer uit het jaar 2000.

Als het aan mij ligt, mogen de Adventures echter niet in vrede rusten. Computerspelletjes zijn, met hun gebruikers, volwassen geworden. Spelletjes als The Sims hebben ervoor gezorgd dat ook vrouwen zonder schaamte op kunnen gaan in een virtuele wereld. Sommige mensen nemen dat heel letterlijk: een studie onder Koreaanse die-hard gamers liet zien dat een significant gedeelte zich primair beschouwt als inwoner van Everquest, the World of Warcraft etc – de Aarde is een plek waar ze nu eenmaal moeten eten en slapen. (Bron: link: vereist login)

Dat soort immersie heb ik nooit ervaren bij het spelen van Day of the Tentacle of Full Throttle, ik moet het toegeven. Maar de spelletjeswereld is een miljardenindustrie geworden die een brede groep mensen aanspreekt, van supergeeks tot oude vrouwtjes die af en toe eens een uurtje willen doden. De spellen in de winkel zijn echter alleen gericht op de mensen die het meeste spelletjes kopen: jonge mannen van in de twintig. Je kan schieten, dingen opblazen, vechten, naar een fantasy-wereld gaan of een week studeren zodat je Civilisation IV kan spelen. En de vijfentwintigste uitbreiding voor The Sims kopen.

Sure: met de moderne technologie kan je zoveel meer doen dan alleen een adventure. Maar het is wel steeds meer van ’t zelfde. Het is, kortom, tijd om een oud genre in ere te herstellen, en het bredere publiek ook een bredere keuze te geven. Ik beloof hierbij plechtig dat ik de volgende Point-and-Click zal kopen zodra hij uitkomt, en er op onze site aandacht aan zal besteden. Nu maar hopen dat het genoeg is.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Als ik het goed heb begrepen is het CSI computerspel best leuk. Ik kreeg hem helaas niet. Wel erg mooie wijnglazen hahaaha.

(LL de uebercalvinist kreeg voor het eerst kerstkado's ... :))

26 december 2005 om 16:05  

Een reactie posten

<< Home