18 december 2005

Pimp (2)

Wanneer heeft u voor het laatst een blank meisje achter de balie van een McDonalds gezien? En dan ook nog zo mooi dat ze, ik noem maar wat, fotomodel had kunnen zijn? De campagne van de FNV die alle bushokjes teistert, hangt vol met vrolijke mensen die zogenaamd in de horeca werken. Wie zelf ooit in de horeca heeft gewerkt weet dat het merendeel van de mensen in die branche lelijk en chagrijnig is, maar een kniesoor die daar over zeikt: de posters zijn er voor het goede doel.
Wat wil namelijk het geval? Er is een nieuwe horeca-CAO, en die is nog kutter dan de vorige, waar je als werknemer ook al niet vrolijk van werd. De FNV heeft die CAO niet ondertekend, en wil er uit slepen voor haar leden. Wat is dat toch met die club? Eerst moeten hun jonge leden het denkwerk voor het bestuur gaan doen onder de stompzinnige titel ‘pimp mijn vakbond’, en nou hangen ze voor duizenden euro’s – die de leden met pijn en moeite hebben opgehoest, want zoveel verdien je niet in de horeca – de bushokjes vol. “U een fijne dittemedat, ik een fatsoenlijke CAO”, mekkeren de namaak-horeca’s je toe. Mijn zegen hebben ze – maar wat heb ik ermee te maken? Het is de taak van FNV om voor een goede arbeidsovereenkomst te zorgen, niet die van mij. Als je de werkgevers iets wilt vertellen kan dat gewoon via www.horeca.org. Het personeel in de Nederlandse horeca is berucht onbeschoft, dus met een lullig postertje ben je er niet als empathie wilt kweken. En als je aan je leden wilt laten zien dat je iets voor ze doet, is het wegsmijten van hun geld aan een campagne die 95% van de Nederlanders niets aan gaat niet de beste methode. Ze willen een fatsoenlijke vakbond.

7 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

De de grote stad is het inderdaad grotendeels allochtoon, maar in de provincie werken er nog heel veel blanke meisjes bij de Mac.

Poek

18 december 2005 om 22:43  
Blogger Bart Braun zei...

Niet zulke meisjes, hoor...

18 december 2005 om 23:44  
Anonymous Anoniem zei...

Tja, wat heeft de horeca aan een CAO die zegt dat je zo vaak pauze moet krijgen of niet langer dan bepaalde uren mag werken? Voor veel medewerkers in de horeca zal dat toch geen niks uitmaken ...

LL

19 december 2005 om 09:56  
Anonymous Anoniem zei...

Nope, ben wel in de provincie opgegroeid, en met de horeca, maar ik was niet de eerste anoniem.

Horecakind; kind van de rekening ;)

19 december 2005 om 17:21  
Blogger Bart Braun zei...

Kijk, de tering naar de nering zetten als het druk is hoort erbij als je in de horeca werkt. Maar als je baas van je eist dat je je vrije zondagen in gaat leveren is dat wat anders. Dan pak je de CAO erbij, en zeg je: 'Nee papa LL, ik heb recht op vijftien vrije zondagen per jaar, en aangezien mijn zoon die zondag gaat trouwen neem ik hem op ook. Je belt het uitzendbureau maar.'
Als dus in de CAO, zoals bij deze, staat dat je minder vrije zondagen krijgt, zonder dat daar geld tegenover staat, dan ga je er dus op achteruit. Tijd om bij de vakbond aan te kloppen...

19 december 2005 om 18:05  
Anonymous Anoniem zei...

De meeste mensen die bij papa LL werken, werken alleen op zondag. Dus dat is anders. Natuurlijk krijgt iemand een pauze. Maar, ik mocht bijvoorbeeld niet doorwerken tot 12 uur en dan weer na een paar uur beginnen. Deed het toch. 2 weken zonder vrije dag ook. Nou is het voor mij weer anders, want als horecakind mag je meer. Maar neem maar van mij aan dat al die mensen dat wel deden. En voor hun tien anderen. Zo werkt het gewoon. En dat zonder een uitzendbureau. Genoeg mensen die echt wel willen.

20 december 2005 om 13:29  
Blogger Bart Braun zei...

Hoe zit dat eigenlijk met CAO's? Stel dat ik Papa LL ben en mijn personeel niet volgens de CAO kan laten werken, mag ik ze dan een Persoonlijke Arbeids Overeenkomst (een PAO) aanbieden?

20 december 2005 om 15:25  

Een reactie posten

<< Home