14 december 2005

'Zinvol' onderzoek

Het zinloos wetenschappelijk onderzoek mag dan een revival doormaken, Leenetxt waagde zich aan zinvol onderzoek: de gemiddelde lengte van zinnen in kranten.
Het Financieele Dagblad scoort, min of meer volgens verwachting het hoogst met een gemiddelde zinslengte van 22,3 woorden (getallen inbegrepen). Dagblad Trouw heeft met 15,2 woorden per zin de bondigste schrijfstijl. Nu.nl, het ANP en de GPD ontlopen elkaar nauwelijks met gemiddeld rond 18 woorden per zin.

De inventarisatie geeft aan dat zinnen meer woorden tellen dan in het algemeen wordt gedacht. Een hardnekkig misverstand is dat een gemiddelde zin hooguit 12 woorden mag tellen. Dat geldt alleen wanneer de tekst (ook) voor lager opgeleiden bedoeld is. Voor hoger geschoolde doelgroepen is een tekst met 15 tot 18 woorden per zin prima leesbaar. Wat ook blijkt uit deze alinea, die gemiddeld 15,5 woorden per zin telt.

Hoe lang zijn de zinnen op deze site gemiddeld? Iemand zin om te tellen?

7 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Er zit bij Word een optie die dat tellen voor je doet. Copy-pasten en komt er zo achter. Ik kan die optie alleen niet installeren hier op mijn werk.

Zelf vind ik de aandacht voor zinslengte overdreven. Mensen die zeggen dat je zinnen kort moeten zijn, bedoelen meestal dat je niet teveel bijzinnen moet gebruiken. Is niet hetzelfde.

Dat van die twaalf had ik nog nooit eerder gehoord, moet ik zeggen. Iemand anders wel?

14 december 2005 om 12:19  
Anonymous Anoniem zei...

12? Ook nog nooit van gehoord. Zal eens kijken wat het in mijn huidige tekst is. De huidige tekst waar ik nu aan werk heeft bijna 8000 woorden, per zin lukt me nog niet, maar dit is dan ook voor heel geleerde mensen :)

14 december 2005 om 14:20  
Anonymous Anoniem zei...

Goed: heb even een snel gemiddelde met de natte vinger gemaakt. Ik kom zo rond de 12 a 14 woorden. Dat is ondanks dat ik nu in het Engels schrijf. Daarin vind ik het moeilijker draken van zinnen te schrijven terwijl me dat in het Nederlands erg makkelijk afgaat ...

14 december 2005 om 14:22  
Anonymous Anoniem zei...

Ik schrijf ook voor regionale en landelijke kranten. Omdat een bijdrage meestal maximaal 300 woorden mag zijn, maak ik vanzelf korte zinnen. Op deze site kan ik me heerlijk uitleven. Ik heb volgens mij, afgezien van deze, nog nooit een column van minder dan 350 woorden geschreven. Ben ik overigens niet trots op.

14 december 2005 om 14:58  
Anonymous Anoniem zei...

Hoeveel woorden bevat de gemiddelde zin in het Nederlands wetboek (of wat daar dan ook de officiele naam voor is)??

14 december 2005 om 15:56  
Blogger Bart Braun zei...

"Beste Bart, je geheugen laat je in de steek, in een klein klasje op de school voor journalistiek zaten we beide toen dit ons vereld werd door ene heer Schöder (die zich er dan zelf ook niet aan houdt)"

Ach ja, Gijs. Je spelt zijn achternaam overigens anders. Weet je zeker dat hij het niet had over achttien?

14 december 2005 om 16:15  
Blogger Bart Braun zei...

Als je 'bestand' kiest in Word, en dan 'Eigenschappen' en dan 'statistics', krijg je zowel het aantal woorden als het aantal zinnen te zien. Als je de een deelt door de ander, weet je het. Omslachtig: in eerdere Word-versies rekende hij dat voor je uit.
Anyway, de gemiddelde zinslengte (inclusief de kopjes) op deze site is 10,5 woorden. Zegt dat iets over hoe wij jullie opleidingsniveau inschatten?

16 december 2005 om 11:43  

Een reactie posten

<< Home