13 december 2005

Vrouwelijke lassers

Zoals jullie al weten, werk ik voor een ondernemersorganisatie in de industrie. De komende jaren dreigt er door de vergrijzing een enorm tekort aan nieuwe vakmensen. Samen met Bureau TOP doen wij er dan ook van alles aan om de techniek, in het bijzonder metaalbewerking en mechatronica, te promoten. Die campagne begint vruchten af te werpen. Vanaf de basisschool worden leerlingen in aanraking gebracht met techniek. De tijd dat iedereen econoom moest worden, is hopelijk voorbij.

Voor vmbo-leerlingen zijn er de zogenoemde Vakkanjerwedstrijden. Die wedstrijden breken dit jaar alle records, met in totaal 255 deelnemers. Vakkanjers zijn ambassadeurs voor de techniek en krijgen op jacht naar eremetaal alle steun van hun scholen en bedrijven. Winnaars van de nationale wedstrijden mogen meedoen met de World Skills. Wij denken er zelfs over om Europese Vakkanjerwedstrijden te organiseren. Het begrip is in elk geval goed ingeburgerd. Laatst nog noemde premier Balkende een leerling in een hele andere tak van sport (bloemsierkunst) een Vakkanjer.

Hoewel de interesse voor een opleiding en een baan in de techniek toeneemt, blijft het aantal vrouwen sterk achter. Misschien een kwestie van biologie, maar waarom zou je niet proberen ze te motiveren. Wie geen extra motivatie nodig heeft, is de 22–jarige Vakkanjer Miranda van der Wal, die in het wedstrijdvak lassen bij de eerste vijf eindigde. Zij mag straks in maart 2006 j mag straks in maart meedoen is maar waarom zou je niet proberen ze te motiveren.al vrouwen nog sterk achter.daarna meedoen mmee strijden om de nationale titel. In totaal strijden dan 35 jongeren (in elk van de zeven wedstrijdvakken vijf finalisten) om de finaleplaats. Zij worden aangemoedigd door het bobsleeteam van pilote Eline Jurg, dat in Turijn voor een Olympische medaille gaat.

Miranda kan het wel van de daken schreeuwen, zo blij is ze. “Ik wilde me revancheren voor de eerste keer dat ik deelnam. Dat is gelukt. Leuk dat ik flink wat jongens heb verslagen. Ik ga nu 100 procent voor de hoofdprijs.” De andere vrouw in het wedstrijdpeloton is de 19-jarige Sandra Vloet (plaatconstructiewerken) uit Lichtenvoorde. Zij kreeg via een wild card toegang tot de finale. Ik hoop dat een van beide wint!

8 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

"Ik ben Nederlands kampioen!"
Waarin?
"Plaatconstructiewerken"

14 december 2005 om 00:29  
Anonymous Anoniem zei...

Je opmerking is vast ironisch bedoeld. Dat is nu juist het probleem! Ik nodig je van harte uit eens mee te gaan naar zo'n wedstrijd. Dan zie je hoe moeilijk het is. Mocht het niet ironisch bedoeld zijn: van harte!

14 december 2005 om 07:15  
Anonymous Anoniem zei...

allemaal goed en wel de vrouwen aanmoedigen maar kan er dan ook gezorgd worden dat de vrouwen gemakkelijker aan werk geraken want wat ik steeds te horen krijg is " oei een vrouw tussen al die mannen , oei een vrouw op de werf"
ik weet dat ik mijn job ken en ik heb geen schrik om me vuil te maken
maar werk vinden als lasster ligt niet voor de hand hoor

22 juni 2008 om 14:49  
Anonymous Anne zei...

Ik ben ook een vrouwelijke lasser.
voornamelijk wat ik las is TIG en Elektrode.. ik weet hoe moeilijk het is om een baan te krijgen. heb nu een geweldige baan ! dankzij mijn school die heeft geholpen.. en inderdaad de mannelijke collega's hadden er soms wat moeite mee maar nu ik daar inmiddels 2 jaar werk is het alleen maar lachen gieren en brulle daar maar vooral keihard werken!

24 maart 2012 om 17:26  
Anonymous Floor zei...

Ik vraag me als vrouwlijke lasser af hoeveel vrouwlijke lassers er eigenlijk zijn in Nederland zijn. Ook heel veel geluk gehad bij mijn bedrijf. Die mannen waren eerst sceptisch, maar nu hebben ze respect en hoor ik er helemaal bij...ookal hebben die jongens onderling hun eigen manier van doen ;) Passie en enthousiame zijn heel belangrijk en tja ook een beetje geluk.

28 november 2013 om 19:31  
Anonymous heidi van het nederend zei...

ook ik ben een vrouwelijke lasser van 50. Al 25 jaar werkzaam als laaser begonnen in een stoelenfabriek. Maar nu is het voor mij heel moeilijk om aan het werk te komen. Terwijl het hartstikke leuk werk is. Het is hard werken maar de lol is er ook onderling. Als ze je een maal kennen is het 1 grote familie en hoor je erbij. Maar ik heb het ook anders mee gemaakt dat ze echt geen woord tegen je zeiden. Ik werd compleet doodgezwegen. Dan is het gauw spullen pakken en weg wezen/

27 september 2014 om 22:59  
Anonymous heidi van het nederend zei...

mevrouw Verhoeve U hebt helemaal gelijk hoor Die kerels kijken je aan of ze water zien branden. En die bek van ze kan niet verder open.

27 september 2014 om 23:01  
Blogger Unknown zei...

Pijp lasster (vrouwelijke lasser) gezocht? Tig en elektrode.
Omgeving Deventer.

6 februari 2016 om 19:43  

Een reactie posten

<< Home