08 januari 2006

Ham

“Schrijf anders iets over die vleeswaren van de Appie, en dat het smerige volksverlakkerij is dat de Appie aan elkaar gelijmde vleesresten mag verkopen onder de naam chorizo”, probeerde Bart mij aan een onderwerp voor een column te helpen. Er is de afgelopen dagen weinig columneerbaars gebeurd, en dan is iedere suggestie welkom.

Blijkbaar verkoopt de Albert Heijn aan elkaar gelijmde vleesresten als chorizo.

Zal ik een geheimpje verklappen? Ik weet niet eens wat chorizo zou moeten zijn. Volgens mijn definitie is het rond, donkerrood, gemaakt van beest en smaakt het naar cervelaatworst. Of andersom, want ik weet ook niet wat cervelaatworst zou moeten zijn.

Er is een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde, een televisieprogramma over eten, die laat zien hoe men tegenwoordig ham maakt. Stukken varken worden samen met eetbaar plaksel in een apparaat gegooid dat verdacht veel wegheeft van een cementmolen. Na een tijdje draaien poept de machine grote stukken aan elkaar gelijmd vlees uit, waar blokken ham uit worden gestanst. Alles bij elkaar duurt het drie dagen om van een levend varken een eetklare ham te maken.

Ook wordt er uitgelegd hoe het eigenlijk moet: ham maak je uit één stuk. En op z’n ambachtelijks duurt het twee maanden voor een ham zich ham mag noemen.

Het lijkt een hele onthulling, maar eigenlijk is dat kul. Je moet wel heel erg naïef zijn om te verwachten dat de plakjes ham in de supermarkt gemaakt zijn door bonkige slagers die met liefde, zorg en een vleesbijl dag in dag uit hun uiterste best doen om schitterende hammen te maken waar het vakmanschap vanaf straalt.

We weten best dat het productieproces van de ham erop gericht is met een minimum aan inspanning een vlezig stuk eetbaarheid te maken dat voor de meeste consumenten acceptabeler is dan helemaal geen ham. We weten het, en we eten het. En de slager op de hoek is jaren geleden al failliet gegaan.

7 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Kijk, dat is dus precies waar ik me zo over op kan winden. Plebejers als Iknik maakt het helemaal niet uit hoe hun chorizo (of hun 'Kempische ham' of weet ik veel wat voor vlees-met-behangplak de Appie allemaal onder belachelijke namen mag verkopen) smaakt, omdat ze helemaal niet weten hoe chorizo hoort te smaken. En zo vatten gruwelijkheden als radijsjes die naar water smaken, chorizo die naar cervelaatworst smaakt, zoete witlof en zoet bier steeds meer post in het supermarktschap.

Dat is geen belegen nostalgie van mijn kant, dat is erg! Pierre Wind ging ooit basisscholen langs om kinderen echte smaken te laten proeven. Waarom vinden we muziek in dit land wèl zo belangrijk dat kinderen daar op de basisschool mee getreiterd moeten worden, en smaak - dat nota bene zo'n grote rol speelt bij overgewicht - helemaal niet?

Wat ik graag zou zien is dat de Appie al zijn 'melkproducten met vlees' voortaan als 'Nep-Chorizo' en 'Goedkope nep-ham' zou moeten verkopen. Voor Iknik neem ik binnenkort eens een èchte chorizo mee, kijken of hij het verschil met de Stegeman nou echt niet proeft.

8 januari 2006 om 23:32  
Anonymous Anoniem zei...

Gelukkig smaakt een sojaboon nog altijd naar sojaboon.

Al die vleeseters altijd maar kankeren op tofu, terwijl die rozige meuk van ze nauwelijks meer smaak heeft.

9 januari 2006 om 08:43  
Anonymous Anoniem zei...

Sojabonen zijn ook niet lekker.

Het is allemaal de schuld van de smaakversterkers zout, suiker en vetsin!

9 januari 2006 om 09:26  
Anonymous Anoniem zei...

Ik mag toch hopen dat biologische groente en vleesch wel authentiek is? Of is biologische ham ook platgestampte prut, maar dan van vrolijke varkentjes?

9 januari 2006 om 13:24  
Blogger Iknik zei...

Ik vermoed dat biologisch vlees ook gewoon plakvlees is. Voor echte ham moet je naar de echte slager, niet naar een grootgrutter.

10 januari 2006 om 09:32  
Anonymous Anoniem zei...

Biologisch vlees bij de Appie vertrouw ik ook niet. Maar het vlees bij een biologische slager?

10 januari 2006 om 11:31  
Blogger Bart Braun zei...

Ik denk dat als je ham in vierkante plakken komt, je geen illusie hoeft te hebben over hoe hij is gemaakt. Maar zowel bij de biologische slager als bij de Appie als bij de gewone slager kun je ook nog degelijk echte ham kopen, hoor.

10 januari 2006 om 15:45  

Een reactie posten

<< Home