30 december 2005

Raadselland

Ik ben gezakt. Kansloos onvoldoende, zelfs - mijn score voor de nationale inburgeringstest was ietsje hoger dan een vier. Gelukkig woon ik hier al, anders hadden ze me op Schiphol meteen in zo'n vrijwel brandveilig detentiecentrum gestopt. De antwoorden krijg je niet te horen, dus ik moet maar raden of het nou mijn beperkt inzicht in de sociale mores is, of dat ik toch iets beter op had moeten letten bij geschiedenis.
Als ik met mijn hier-opgegroeid-zijn en mijn brede belangstelling al niet door de test kom, dan komt een geitenneukende schotelverzamelaar er al helemaal niet in, wat op zich precies de bedoeling is van zo'n test. Buitenlanders schijnen zich helemaal stuk te bijten op de Nederlandse omgangsvormen. Als je om zes uur op de bank wordt gezet met een kopje koffie terwijl je gastheer gaat eten, geldt dat blijkbaar als beleefd in dit land. Weigeren om een hond te aaien, terwijl dat toch smerige beesten zijn waar je handen van gaan stinken, is juist weer onbeleefd.
Zelf heb ik ook moeite met hoe het er hier aan toegaat, soms. Om dat te illustreren heb ik ook een korte inburgeringscursus gemaakt. Zelf had ik alle vragen fout.

1. U bent een politieke partij die zojuist is gedecimeerd bij de verkiezingen, omdat de kiezers denken dat u een groep principeloze graaiers bent die alleen maar op het pluche wil zitten. Wat doet u?

a) Vanuit de oppositie op adem komen en in nederigheid laten zien dat je partij wel degelijk ergens voor staat.
b) Een landelijk congres opzetten om eens goed te analyseren wat er mis is, en wat er moet veranderen.
c) De kiezer heeft gelijk! We gaan op het pluche zitten omdat wij een groep principeloze graaiers zijn!

2. U bent programmamaker bij de publieke omroep. Al sinds jaar en dag wordt erover geklaagd dat er zo weinig leuks en vernieuwends op tv is. Wat doet u?

a) Ik ga leuke en vernieuwende programma's maken. Dat is immers mijn baan!
b) Het feit dat de Ster oneerlijke concurrentie vormt met de publieke omroepen deert mij niets - ik ga gewoon dezelfde zut maken als zij, dan kijken er tenminste mensen.
c) Ik maak demonstratief geen programma. Ik zet de camera aan en ga vervolgens zitten koffieleuten omdat ik ruzie heb met mijn baas. Prime time, van uw belastinggeld.

3. U bent een kabinet en u heeft tot twee keer toe tegen de wil van de meerderheid van de bevolking soldaten naar gevaarlijke gebieden gestuurd. Die hebben daar vervolgens niet de orde kunnen herstellen. Vervolgmissie?
a ) Natuurlijk! Als wij mede verantwoordelijk zijn voor de rommel, moeten we ook helpen opruimen.
b ) Neen. Die kansloze Afghani's zitten helemaal niet op ons te wachten en gaan elkaar toch afmaken - geen enkele reden om daar kostbare Nederlandse soldaten heen te sturen.
c ) Wij worden het eerst onderling oneens, laten het afhangen van de Tweede Kamer, maken er ruzie over, dreigen met een kabinetscrisis waarvan iedereen al weet dat hij er niet gaat komen, treuzelen, rekken tijd en herkauwen er rustig nog eens over.

Antwoorden en suggesties voor meer vragen: in de comments!

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Als echte Nederlander zeg ik AAA! Had geenstijl ook niet zoiets?

30 december 2005 om 21:17  
Blogger Bart Braun zei...

Geen idee, maar jij bent gruwelijk gezakt!

30 december 2005 om 23:42  
Anonymous Anoniem zei...

Goedverdoemme, ik doe de test op geenstijl wel.

31 december 2005 om 12:55  
Anonymous Anoniem zei...

Eigenlijk geeft deze test niet zozeer de mate van inburgering, maar van burgerlijkheid aan. Wat een kneuterige onderwerpen zeg, prinsjesdag, oliebollen, oudejaarsconference. Waarom geen vragen over Big Brother of de Margriet?


Maar goed, 5.1, deze oerhollander is niet ingeburgerd dus. Geeft maar weer eens aan wat een lege populistische retoriek al dat integratiegezwam is.

1 januari 2006 om 22:35  
Anonymous Anoniem zei...

4,9!

Dacht dat het heel goed ging. Slechts een keer wist ik meteen dat ik per ongeluk fout zat.

Ach ja, eind van het liedje is dat we natuurlijk allemaal erg ingeburgerd zijn. Onbeschoft, onwetend en vies. :)

2 januari 2006 om 10:40  

Een reactie posten

<< Home