06 januari 2006

Kevin in Rusland

Nog geen drie dagen nadat we onze goede voornemens hadden gepost, verzaakt Iknik al. Geen stukje van hem vandaag, zodat ik na mijn werkdag tot half twaalf 's avonds hier nog zit voor jullie amusement.
Gelukkig heb ik daarbij hulp! Kevin, trouwe bezoeker van onze site, heeft namelijk een column ingeleverd ter onze goedkeuring. Eigenlijk wilde ik hem een wat officielere introductie geven, maar ja. Laat maar horen wat jullie ervan vinden!

Russische vasthoudendheid

De Russen zijn deze week voorpaginanieuws geweest. Zij vonden een prijsverhoging voor hun gas van 500% redelijk. Een geleidelijke verhoging van de prijs was onbespreekbaar, een typisch voorbeeld van Russische vasthoudendheid. Vorig jaar heb ik deze vasthoudendheid zelf mogen ervaren. Terwijl mijn sokken gewassen werden, werd mij verteld dat dat wasbeurtje 50 cent per sok ging kosten - meer dan sokken in Rusland kosten.
De nors kijkende vrouw hield voet bij stuk, pas nadat de hotelmanager haar met ontslag dreigde gaf ze toe. Dit alles heeft verder weinig met gastvrijheid te maken, Russen zijn bijzonder gastvrij, maar ze hebben vaak een andere gedachtegang. Ruslands grootste luchtvaartmaatschappij Aeroflot heeft vandaag besloten een derde klasse in te voeren in hun ‘luxueuze’ toestellen. Ten eerste krijgt men minder beenruimte in deze ‘unieke’ klasse. Vorig jaar mocht ik tweede klas vliegen in een Tupolev van Aeroflot. De beenruimte was al bijzonder mager en ik kan me niet voorstellen dat die verkleind kan worden. De gemiddelde Russische vrouw die ouder is dan 30 weegt zo’n 200 kilo en als je daar naast zit moet jij wel je lichaam in de lengterichting kwijt. Het meest opzienbarende feit is echter dat je niet meer het privilege hebt eten en drinken geserveerd te krijgen in de oude USSR-trots.
Als ik terugdenk aan het bakje dat grotendeels zwart was toen ik dit vorig jaar opende, zou ik eerder meer betalen om dat niet meer voor mijn neus neergezet te krijgen. Hoe dan ook, terwijl de meeste grote maatschappijen in de wereld het gaan proberen met serviceverlening, probeert de grootste Russische het dus met de chartermaatschappijmethode. Je krijgt nog minder, waar al niks meer was, misschien moet de derde klasse ook het vliegtuig inklimmen, in plaats van dat je zo’n moderne rijtrap kan gebruiken...

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Welkom Kevin!

Over het gasgeschil.. het lijkt er op dat Oekraïne wordt gestraft voor de anti-Russische houding sinds de Oranjerevolutie. Op 27 maart 2006 zijn er parlementsverkiezingen in Oekraïne. De Russen zullen wel zorgen dat zij aan de touwjtes blijven trekken.

6 januari 2006 om 07:44  

Een reactie posten

<< Home