24 januari 2006

Harige afwijzing

Toen mij zes jaar geleden als eerstejaars verteld werd dat je met een bètaopleiding binnen 'no-time' een baan zou vinden stemde me dat redelijk positief. Toen ik enkele maanden geleden begon met solliciteren, viel dat echter toch zwaar tegen.

Om rond te komen ga je dan toch maar uitzendwerk doen. Saai, meestal eenzijdig werk, maar je moet wat. Zo kon ik afgelopen maand gaan werken in de Primafoonwinkel in het centrum van Utrecht. Ik moest wel eerst op gesprek komen (jaja, voor een verkoperbaantje) en werd uiteindelijk afgewezen om het feit dat ik ‘te harig’ was. In normaal Nederlands: ik had een sik en bakkenbaarden en dat vond men niet representatief. Het zou de klanten bang maken. Zou ik het allemaal afscheren mocht ik wel komen werken (hele 6 weken).

Vorige week toch maar eens het meldpunt discriminatie gebeld of dit een legitime reden was om iemand af te wijzen. Men was bijzonder geïnteresseerd in mijn verhaal en het klonk eigenlijk of men meestal niet al te veel te doen had. Ik zou teruggebeld worden. Dit geschiedde gisteren.

Het verlossende antwoord was: een vraag. Heeft u uw bakkenbaarden om religieuze redenen? Omdat ik geen beharing van religieuze aard had, was het onmogelijk een klacht in te dienen tegen de onwetende Primafoonmanager.

Toch blijf ik met de vraag zitten hoe dit kan? Niemand heeft mij ooit gevraagd waarom ik een bakkenbaard heb? Kennelijk heb je meer kansen op de arbeidsmarkt als je religieus bent...

Voor de geïnteresseerden: ik heb vandaag mijn handtekening onder een jaarcontract gezet, en niet eens als winkelmedewerker!

5 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Gefeliciteerd!

25 januari 2006 om 11:26  
Anonymous Anoniem zei...

Gefeliciteerd!

Ik hoor het wel vaker hoor, bij een lease-autobedrijf mogen mannen niet werken als ze een baard hebben. Eruit zien als een opgepompte fitnesser met een kont alsof je al heel lang naar de wc moet maar niet kan mag wel :)

En heel vroeger werkte ik bij een pretpark waarvoor ik al mijn oorbellen uit moest doen.

Een bevriend tolk zegt dat ik in de meeste van mijn kleding niet haar werk kan doen omdat er te veel inkijk zou zijn (en mensen die mij kennen weten dat het heus wel meevalt :))

Ach, gelukkig is er werk waar het niks uit maakt.... maar soms overweeg ik gewoon om te jennen een hoofddoekje om te doen. Wel zo'n geile dan he? Is ook lekker warm nu.

25 januari 2006 om 12:53  
Anonymous Anoniem zei...

O ja, maar eigenlijk ben je waarschijnlijk gewoon te oud...

Hebben ze het slim aangepakt. Want dat mag natuurlijk helemaal niet.

25 januari 2006 om 12:55  
Anonymous Anoniem zei...

Harig werkschuw tuig.

Ze vragen je baard af te knippen, niet je pik.

Aan de andere kant, wat is er mis met een sik/bakkebaarden? Werkgevers kunnen zo zeiken. Weet je zeker dat het niet om je mohawk ging?

25 januari 2006 om 15:12  
Anonymous Anoniem zei...

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Ik werd vandaag gebeld om een reactie te geven op anoniem solliciteren. Wil je echt discrimineren, om welke reden dan ook, dan doe je dat toch gewoon nadat je iemand hebt gezien. De een houdt niet van een donkere huidskleur, de ander niet van bakkebaarden. Inhoudelijk goed zijn in je werk is blijkbaar minder belangrijk.

Wie weet maak je een kans bij Primafoon als ze meer jongeren willen trekken. Soort van issuemanagement.

25 januari 2006 om 15:55  

Een reactie posten

<< Home