24 januari 2006

Stem weizer!

Ik ben dol op stemwijzers. Net zoals pubermeisjes vol belangstelling de zelftest in hun tienerblaadje invullen (“Welk type pijpsletje ben jij?”), klik ik enthousiast de vakjes aan. Zo enthousiast ben ik, dat ik vannacht al even ben gaan kijken, terwijl woensdag de stemwijzer voor Utrecht pas online komt.

Bij gebrek aan Utrecht koos ik voor Wageningen. Dichtbij, ook een universiteit, vast gedeelde problematiek, dacht ik zo. En inderdaad: coffeeshops, preventief fouilleren, meer woningen of meer bedrijven? Alle complexe kwesties gereduceerd tot een simpel ja of nee. Net zo makkelijk als het eindoordeel van zo’n tienertest (“Je bent type 2: de doorslikslet. Jij houdt van sperma en zou het het liefst in literpakken bij de supermarkt kopen.”)

Maar toen! Stelling 3: “Alle collegeonderhandelingen dienen openbaar te zijn, behalve als ze over personen gaan.” Paniek! Als ik het oneens ben, steun ik dan een partij die vindt dat collegeonderhandelingen ook openbaar moeten zijn als ze over personen gaan, of een partij die vindt dat collegeonderhandelingen juist niet openbaar horen te zijn? Maakt nogal uit...

Stelling 10: “Sportverenigingen die goed presteren, moeten meer geld krijgen” Van de gemeente Wageningen? Je zou verwachten dat de sponsors en extra leden zich vanzelf wel melden als de club goed scoort. Of bedoel je dat de vereniging goed presteert in termen van sociale cohesie, jongeren van de straat houden en af en toe een beetje bewegen? Waarom zèg je dat dan niet duidelijk in je vraag?

Stelling 11: “Privatisering van het Theater Junushoff moet mogelijk zijn.” Willen ze dat zelf dan? Kan ik niets van vinden op hun website, en geloof ik geen reet van. Theater slurpt nog veel liever uit de subsidiekraan dan popmuziek. Bedoelt u niet gewoon “We gaan het Junushoff privatiseren”? Waarom zegt u dat dan niet?

Twijfel! Vragen! Onzekerheid! En dit is nog maar Wageningen – straks komen er ook zulke brak geformuleerde vragen over mijn geliefde Utrecht. Met alle gevolgen van dien. Hele volkstammen van nauwelijks in de politiek geïnteresseerde mensen laten hun uiteindelijke stem afhangen van dit soort kulsites. De tienermeisjes met hun quiz kunnen wat giebelen en besluiten om hun vriendje wat vaker de lippendienst te bewijzen, maar ik zit straks vier jaar met die gemeenteraad opgescheept. Mensen moeten gewoon zèlf zich verdiepen in politiek, en zèlf tot hun eigen oordeel komen.

Kan ik in Utrecht trouwens op de Stadspartij Wageningen stemmen?

6 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Heerlijk, het is weer de tijd van proefballonnen en dergelijke. Al die bullshit van partijen komt natuurlijk rechtstreeks in die wijzers terecht. Ach, mijn advies, negeer die dingen. En zeker die van een andere stad. In Nijmegen zal de inzet de Donjon. (een rare geschiedsvervalsige toren zijn en Doornroosje. Denkt iemand dat het daar de volgende collegeperiode duidelijkheid inkomt?

24 januari 2006 om 09:43  
Anonymous Anoniem zei...

Zag al posters hangen van Leefbaar Utrecht waarop ze trots paraderen met het verkopen van de binnenstad van Utrecht, Nieuwegein en Leidsche Rijn aan Orion. Na ja, ze proberen er iets positiefs van te maken. Hoe zou dat in de stellingen terecht komen?

24 januari 2006 om 10:01  
Anonymous Anoniem zei...

Ik hoop overigens dat ik de naam van de eigenaar van Hoog Catherijne goed heb. Ik haal nog wel eens dingen door elkaar... :(

24 januari 2006 om 10:02  
Anonymous Anoniem zei...

Mensen moeten helemaal niet geïnteresseerd zijn in politiek. Politiek moeten ze overlaten aan één enkel capabel persoon: ik.

Al die moeilijke vraagstukken en al dat gezeik erover. Het zou zoveel makkelijker zijn als alle politieke beslissingen door mij werden genomen. Al naargelang mijn stemming op het moment besluit ik voor of tegen, geen eindeloze evaluaties en dwarsliggende oppositie, geen compromissen. En zonder rapporten, vergaderingen en stemveehoederij zou politiek zelfs weer interessant kunnen worden.

24 januari 2006 om 19:57  
Anonymous Anoniem zei...

Amerikaanse buitenland-politiek stijl...? (of ben ik nu heel erg bevooroordeeld?)

26 januari 2006 om 10:40  
Anonymous Anoniem zei...

Neenee, meer à la Saddam.

27 januari 2006 om 09:06  

Een reactie posten

<< Home