09 januari 2006

Here we are now, entertain us

Vroeger was lang niet alles beter. Om maar een voorbeeld te geven: in mijn perceptie viel het absolute dieptepunt in de geschiedenis van de popmuziek samen met mijn puberteit. Bij de meeste mensen schijnt dat andersom te zijn: de muziek die je als puber luisterde, hoort het meest bij je leven. Die muziek vind je dan ook het mooist, en dat zorgt voor de meest weerzinwekkende nostalgie zodra de pubers in kwestie wat groter en kapitaalkrachtiger worden.

Het poppodium waar ik werk speelde ook ooit in op die nostalgie van oudere bezoekers. Onder de naam 80’s Verantwoord werden voor de nostalgisten van de generatie vlak voor mij de liedjes uit hun jeugd weer eens opgezet. Joy Division, Fugazzi, Laibach – de ècht vette muziek uit de jaren tachtig, waar de huidige ouwe lullen toen naar luisterden. Naarmate de feestvreugde en het alcoholpeil stegen kon er ook wel eens een nummertje van Sabrina en andere verschrikkingen tussendoor, maar ook dat hoort bij nostalgie.

80’s Verantwoord was een gigantisch succes, verhuisde naar grotere zalen en Lowlands, en alles dat er ‘verantwoord’ aan was is weg – nu draaien ze alleen nog maar de kutmuziek uit de jaren tachtig, want hahaha, wat was het toen allemaal grappig fout, hè? De muziekliefhebbende nostalgen van weleer blijven nu thuis.We zijn inmiddels een paar jaar verder, en ik ben nu ook een ouwe lul geworden. Zaterdag betrapte ik mijzelf erop dat het meisje waar ik op zat te geilen tien jaar jonger was dan ik. Er zijn nu ook jaren ’90-revival feesten, en het woord ‘verantwoord’ zat er al van het begin niet op.
De horror van verjaardagen, klassefeesten en de alcoholvrije schoolfeesten in een amper omgekatta aula kwamen allemaal weer langs: Captain Jack (hij is dood, trouwens. Doodgemarteld door een muziekliefhebber, opperde één van onze bezoekers), happy hardcore, 2Unlimited, Vanilla Ice, de eeuwige trits van stompzinnige zomerhitjes waarbij de imbeciliteit van Britney en K3 zich afschilderen als toptalent*. In een te hete Tivoli voelde ik de woede in mij opkomen: de Kutmuziek! Die Kut-DJ’s! Die veels te lekkere Kutwijven die allemaal wel sexy staan de zijn, maar niet met mij uit deze muzikale hel willen ontsnappen! De hele KUTWERELD! Ik voelde mij, kortom, weer helemaal puber. Ook dat is natuurlijk een vorm van nostalgie.

* Maar James Blunt is vies en naar en kut en moet dood. Laat dat niet ongezegd blijven.

9 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ik lees net in het AD dat Tivoli af wil van het stempel blanke alternatieve rocktempel en meer r&b, jazz en reggae programmeert. Wat vind jij daarvan?

10 januari 2006 om 08:07  
Anonymous Anoniem zei...

Was dat de AD van 8 jaar geleden?

10 januari 2006 om 09:11  
Anonymous Anoniem zei...

hahahahaha

Ling

10 januari 2006 om 09:35  
Anonymous Anoniem zei...

Bart: as. vrijdag is er 90's Now in Tivoli. Goed, ze kregen een grote tent helemaal plat op Tivoli, dus klein en schattig zijn ze niet meer. Maar wel ultiem vermakelijk.
En 80's Verantwoord, ongeacht welke hitjes ze draaien uit de jaren 80, blijf ik toch leuker vinden dan de gemiddelde dansavond in welke willekeurige tent dan ook.
En die meisjes: ze zijn wel beter gekleed dan in de jaren 80. Da's dan wel weer positief..

10 januari 2006 om 11:42  
Anonymous Anoniem zei...

90's Now is er ook al maanden in Doornroosje. Nog niet geweest, maar retrofeestjes zijn ook zo 2002.

10 januari 2006 om 14:24  
Anonymous Anoniem zei...

Ik was trouwens een keer op de 8O's verantwoord in de Arena in Amsterdam. Dat was pas stom zeg. Iedereen was daar ouder dan ik!

Ling again

10 januari 2006 om 14:25  
Anonymous Anoniem zei...

O ja, in Diogenes had je al voor 8O's verantwoord het fenomeen Puberpop. Dat was makkelijk, die gingen inderdaad, net als het publiek met de tijd mee.

Maar ja, dat bestaat ook al niet meer. Ik kan er geen traan om laten. Het was leuk zolang het duurde.

Ling (belooft volgende keer rustiger een reactie te schrijven zodat ze er maar een hoeft te maken)

10 januari 2006 om 14:28  
Blogger Bart Braun zei...

Maar goed, korte aanvulling:
er zijn hele stapels fantastische platen gemaakt tijdens de jaren '90. Het was natuurlijk vooral het tijdstip van de rock en de volwassenwording van de housemuziek, maar in vrijwel elk genre werd er vernieuwd, geheerst en bijzondere dingen gemaakt. En in plaats van daar aandacht aan te besteden en de hele avond te vullen met lekkere muziek moet ik biljkbaar nog een keer de platste kutherrie uit mijn jeugd herleven. Waarom toch? Voor de mensen onder u die mij vandaag mailden of ik vrijdag meega: driewerf neen!

12 januari 2006 om 13:19  
Anonymous Anoniem zei...

Toevallig kreeg ik almaal mailtjes of ik meeging naar 80's verantwoord. Daarop is het antwoord ook nee. Nu gaan zij ook niet, haha

13 januari 2006 om 11:56  

Een reactie posten

<< Home