29 december 2005

Vuurwerk

De postbussen zijn al sinds het begin van deze maand vernauwd, en al meer dan een week klinken in mijn buurt de doffe knallen van afgestoken vuurwerk. Het is weer de tijd van het jaar, en vuurwerkhaters kunnen weinig anders dan zich berusten in de wetenschap dat het zo allemaal weer voorbij is.
Zelf ben ik een groot vuurwerkliefhebber. Grote, goed opgezette vuurwerken met alle kleuren en knallen, fantastisch vind ik het. Als puber kon ik nog met plezier over straat gaan om rotjes en babypijltjes weg te jassen, maar tegenwoordig verspil ik mijn geld liever op een andere manier.
De meeste Nederlanders denken daar anders over: zo'n 70 miljoen euro's gaan er de lucht in zaterdagnacht. Om de spanning, om de magie, en natuurlijk ook om meer of beter vuurwerk te hebben dan de buren. Niet voor niets is bijna een derde van al het vuurwerk in Nederland illegaal.
Nu valt er van alles op onze vuurwerkmanie aan te merken. Slecht voor het milieu, troep op straat, ongelukken, zielig voor huisdieren, ga zo maar door. Ik wil de vuurwerkhaters daarom tegemoet komen met een voorstel waar de vuurwerkliefhebbers moeilijk tegen kunnen zijn.
Legaliseren. Vrijgooien. De hele boel - Nederland moet dezelfde vuurwerkwetgeving krijgen als België. Het hele jaar door te koop, ook de grote, luide en stoere bikkeldingen waarmee je gaten in de straat kan blazen. Eventueel een belastinkje erop, als je daar wat Kamerleden mee moet paaien.
Mijn voorspelling is dat dat zal resulteren in een enorme daling in de Nederlandse uitgaven aan vuurwerk. De voornaamste reden dat mensen zoveel geld uitgeven aan vuurwerk is namelijk dat het maar één keer per jaar màg. De magie en de spanning zijn dan grotendeels weg - maar voor de liefhebber valt er nog steeds te genieten. Ik wens u alvast een veilige jaarwisseling!

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Moet er niet aan denken. Zelfs nu het maar een keer per jaar mag, duurt het drie weken.

Mijn vader is brandweerman geweest en is het levende bewijs dat voorzichtigheid niet alles is. Hij heeft een ernstig ongeluk overleefd.

Met een geliefde die graag "heel veilig" illegaal vuurwerk fabriceert heb ik bange uren doorstaan. En dat doe ik de komende tijd niet weer!

2 januari 2006 om 10:29  
Anonymous Anoniem zei...

O ja, ik was het. Gelukkig nieuwjaar overigens!

Ellen

2 januari 2006 om 10:29  

Een reactie posten

<< Home