28 februari 2006

Neonroze

Er was een tijd dat ik helemaal weg was van Apple computers. Ze waren stabieler, sneller, beter en mooier dan Pc’s, en alles wat niet deugde aan Windows deugde wel aan het operating system op de Mac. Waar Microsoft zijn monopoliepositie misbruikte om al zijn concurrenten de markt uit te drukken, hield de Apple Corporation zich bezig met computers bouwen.

Daarna was ik een tijd fel tegen Macs. Ze gaven veel te weinig bang for your buck, het operating OS X haalde het niet bij Windows XP en ze waren lelijk. Overigens ben ik er nog steeds van overtuigd dat mensen die nu een iMac hebben over tien jaar beschaamd lachen als ze zichzelf op een oude foto achter zo’n ding zien zitten. Die computers zijn niet zo bar veel smaakvoller dan de neonroze uniseksjoggingpakken van parachutestof waarvan veel mensen het liefst vergeten dat ze ze écht gedragen hebben.

Hoewel ik nog steeds geen Mac-fanaat ben, heb ik ook weinig zin om met religieus fanatisme Bill Gates te gaan verdedigen. En op een bepaalde manier heb ik juist ontzettend veel bewondering voor Steve Jobs. Vooral voor de manier waarop hij Apple in het algemeen, en de iPod in het bijzonder, de aura heeft gegeven die het nu heeft.

Het doosje heeft een marktaandeel van bijna 75 procent, maar straalt een zelfbewuste, individualistische hipheid uit. Waar Microsoft highbrow artiesten als Brian Eno en Robert Fripp de riedeltjes voor Windows laat componeren, weet Apple zijn avant-gardistische imago te versterken door hyperidool Bono de reclame te laten doen. Hoewel de iPod niet uitgesproken mooi is, vindt iedereen het design van de witte plak geweldig en probeert iedere fabrikant van MP3-spelers zijn producten zoveel mogelijk op de iPod te laten lijken. En dat een op de computer aangesloten iPod, in tegenstelling tot veel andere (goedkopere) MP3-spelers, zich niet gewoon als externe harde schijf gedraagt, daar klaagt niemand over. Waar zelfs het corporate image van de technohippies van Google haarscheurtjes begint te vertonen, blijft de witte rechthoek een onaantastbare icoon.

Denk aan neonroze parachutestof. En lees deze column in 2016 nog een keer.

12 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

"niet uitgesproken mooi"? Zet de iPod naast 10 andere mp3spelers, en je ziet dat hij JUIST uitgesproken mooi is.

1 maart 2006 om 01:46  
Blogger Iknik zei...

Nee, ik zie dat het typisch zo'n fad is waar iedereen zich over tien jaar voor schaamt. Sommige mensen hebben alleen tijd nodig om door te krijgen dat een mp3-speler in de vorm van een platgedrukte badkuip op geen enkele manier binnen de definitie van mooi past.

1 maart 2006 om 09:08  
Anonymous Anoniem zei...

Hij is wit. Er zitten heel weinig knopjes op. Voor een mp3speler issie niet lelijk vind ik. Of je daar de helft extra voor wil betalen, is een ander punt.

1 maart 2006 om 11:52  
Anonymous Anoniem zei...

Als ik me niet vergis, zijn er heel veel hip hop artiesten die er tegenwoordig in hun clips mee rondsjouwen. Dus voor de gemiddelde top 40 luisteraar (toch al altijd een leuke afspiegeling van de Nederlandse bevolking) is dat ding dus wel aantrekkelijk. Then again, die lopen ook rond in trainingspakken als hun idolen dat doen, dus grote kans idd dat men zich er over 20 jaar een beetje voor schaamt..

1 maart 2006 om 12:54  
Anonymous Anoniem zei...

Poeh zeg. Ik vind MP3-spelers zonder uitzondering lelijk. Vooral die om je nek. Maar: voor de Ipod kan je sokken koppen. Van dat soort marketingstrategieen hou ik.

1 maart 2006 om 13:03  
Anonymous Anoniem zei...

Iemand beschreef Mac-gebruikers ooit als "happy little consumers, ready to defend their overprized junk to the death."

En als Ipod-bezitter kan ik dus niet anders dan mijn natuur volgen.

1) In tegenstelling tot de heersende algemene opvatting onder niet-Ipod-bezitters (oftewel anachronistische paupers)is de Ipod niet duurder, doch goedkoper dan gelijkwaardige mp3-spelers.

2) Voorts is de kwaliteit van de batterij beter en de bijbehorende software makkelijker in 't gebruik.

3) Hij is uitstekend te gebruiken als draagbare hardeschijf, maar kan in die functie de opgeslagen mp3's niet afspelen. Dit is echter niet de schuld van Mac, maar van het Amerikaanse equivalent van Brein.

4) Op de nieuwste Ipods kun je 60 gig aan video's opslaan. Ook de cd-collectie van de meeste mensen zal er geheel op gaan. Het ding kun je met wat extra's aansluiten op versterker, autoradio, tv en computer. Het apparaat is mobieler, veel kleiner en eenvoudiger in het gebruik dan cd- en dvd-spelers, welke nu grotendeels overbodig zijn geworden. Sorry, dit is geen fad, maar de nieuwe manier van recreatief data-gebruik.

Zo, nu eens kijken of ik met dit soort propaganda een baantje kan krijgen bij de afdeling marketing van dhr. Jobs.

1 maart 2006 om 23:15  
Anonymous Anoniem zei...

Maar hij is en blijft lelijk

2 maart 2006 om 00:46  
Anonymous Anoniem zei...

en te duur. Voor dat halfuurtje in de trein heb ik niet direct 60 gig aan mp3jtes nodig.

2 maart 2006 om 01:15  
Blogger Iknik zei...

@Wouter

1) Waar hebben ze je dat verteld, de Apple iStore? Zelfs de 40gig spelers van Creative, toch ook geen goedkoop merk, kosten 50 euro minder dan de 30gig iPod.

2) De bijbehorende software is iTunes, met afstand het rukste mp3-programma dat er bestaat.

3) Met externe HD bedoel ik: je plugt hem in je computer en zonder dat je iets hoeft te doen verscijnt er een externe HD in je Verkenner. Behalve de iPod en de spelers van Sony doen vrijwel alle mp3-spelers dat.

4) Drie letters: USB. Apple is niet de uitvinder van een nieuwe manier van datagebruik.

Bel jij Steve, dan mail ik Bill even.

2 maart 2006 om 17:40  
Anonymous Anoniem zei...

Tering... dat ding heeft een groter geheugen dan mijn computer...

2 maart 2006 om 18:20  
Anonymous Anoniem zei...

en weer @ Iknik:

1) Zelf gezien toen ik ging shoppen voor m'n Ipod.

2) Batterij is belangrijker en Itunes is niet zooo slecht.

3) Doet Ipod ook, 'k spreek uit eigen ervaring.

4) USB is niet genoeg. Ipod kan de data zelf verwerken en is eenvoudiger in het gebruik dan een computer. Met name als je bedenkt dat niet iedereen z'n PC naast de tv in de woonkamer heeft staan.

2 maart 2006 om 23:05  
Anonymous Anoniem zei...

.... waarmee de iPod dus een dure variant is van een kabeltje van pc naar stereo...

3 maart 2006 om 20:17  

Een reactie posten

<< Home