26 februari 2006

Ingenieurs in de zaal?

Ik ben terug van vakantie! Allereerst natuurlijk grote kudos voor Kevin, die eigenhandig dit blog draaiende heeft gehouden. Ten tweede dank aan alle bezoekers die langs zijn gekomen om zijn stukjes te lezen: we gaan er gewoon weer hard tegenaan de komende weken, en hopen oprecht dat onze vakantie ons geen strafpunten oplevert voor onze deelname aan de Battle of the Blogs.

Ten derde wil ik graag even kankeren. Niet alleen bussen en treinen zijn kut, vliegtuigen zijn zo mogelijk nog kutter. Of liever gezegd: vliegvelden zijn kutter. Ik ging vanmorgen om negen uur 's morgens de deur uit bij mijn logeeradres in London, en ik kwam om half zes 's avonds aan in Utrecht. Minus een uur tijdsverschil kom ik dan op zeven en een half uur reistijd. Als er een tunnel was geweest (en ik een rijbewijs had gehad), had ik het in de helft van die tijd kunnen rijden.

Dat vliegen zelf is het probleem niet, het is al dat geëikel eromheen. Inchecken, bagage dumpen, security, paspoort laten zien bij de gate, verplicht een half uurtje vervelen, nog een security-poortje door, paspoort nog een keer laten zien, boarding pas laten zien in het vliegtuig, vertraginkje. Vlucht van veertig minuten. In de rij voor de paspoortcontrole, dertig minuten wachten op je bagage, douane, trein naar Duivendrecht net vertrokken. Als ik met de trein naar Duitsland ga hoef ik alleen maar een kaartje te kopen en kan ik zo instappen - wat is er zo bijzonder aan vliegtuigen dat ik een drievoud van mijn reistijd in rijen sta of mij loop te ergeren?

Vliegtuigen zijn bovendien hartstikke slecht voor het milieu. Zeker voor dit soort korte vluchten gebruiken ze twee keer zoveel brandstof per passagier als auto's. Het is daarom tijd voor een ambitieus plan: een tweede kanaaltunnel, van Zandvoort hup in één keer naar Londen. Iedereen is sneller waar hij wezen moet, en dat komt weer ten goede aan de economie. Het is beter voor het milieu, en omdat het een absolute recordhouder op tunnelgebied zal zijn, zullen er nog toeristen op afkomen ook. Kost een paar miljard, maar dan heb je ook wat - iets dat je van JSF's moeilijk kunt zeggen.

Zijn er ingenieurs onder onze bezoekers die uit kunnen leggen of dit project technisch haalbaar is? Is er een onoverkomelijke reden dat dit wereldwonder er niet kan komen? Zo nee, dan ben ik bereid om mijn eerste bijdrage te leveren: geheel kosteloos zal het project de naam Bart-Tunnel mogen dragen.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Daarom moet je op zulke korte vluchten ook je bagage proppen in je een koffertje en die in de overvolle laadruimtes dumpen, electronisch inchecken en gewoon te laat komen :)

Ja, ik weet ook dat gij nog verder geweest bent :P

Vind het zo moeilijk dat vliegen. Vijfjaar geleden heb ik nog een hele groep in de bus weten te krijgen omdat ik perse niet binnen Europa vloog. Ik won er een vliegticket mee door daar een hilarisch stukje over te schrijven en heb toen 4 keer in een maand gevlogen. Later nog een keer naar Noorwegen en Zweden en ben ik nu officieel geen idealist maar hoogstens praktisch idealist meer. bah bah

27 februari 2006 om 09:42  

Een reactie posten

<< Home