09 februari 2006

OZB

Vorig jaar rond deze tijd huppelde ik vrolijk door mijn woning (een huppeltje heen en een huppeltje terug) toen er een brief van de gemeente op de deurnmat viel. Blij, in mijn toen nog relatief nieuwe woninkje waarvoor ik onbezorgd elke maand kon betalen, kreeg ik toen met iets te maken waar ik alleen ooit vaag iets van gehoord had.

Ik moest onroerende zaken belasting (of kort: OZB) betalen. Iets wat ik niet verwacht had en wat voor mij een extra rekening betekende die hoger was rekening dan mijn huur. Het was dus een soort 13e maandhuur. Een jammerlijke procedure om dit kwijt te laten schelden loopt na een jaar nog steeds. Kennelijk is het moeilijk om te begrijpen dat iemand die alleen leeft van een IBG lening niet echt veel kosten kan hebben.

Dit jaar is het gebruikersdeel van de OZB afgelast, wat meteen zorgt voor een daling van de inflatie deze maand. Gemeenten werd beloofd dat ze geld van het rijk zouden krijgen ter compensatie voor het verlies van deze gelden. Het besluit om de OZB af te lassen werd genomen voordat er meevallers waren, dus daar zal het geld niet vandaan komen. Blijft de vraag waar het geld wel vandaan komt. Mijn vermoeden wat de overheid zal zeggen (net voor de verkiezingen): laten we de dertiende maandhuur betalen door het dertiende maandsalaris nog sterker te belasten. Een extra geldsom waar veel mensen jaar in, jaar uit steeds weer op rekenen... Maar ach, ze belasten de alcoholvrije fles wijn uit het kerstpakket toch niet meer...

4 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Psstt. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/31/

9 februari 2006 om 14:11  
Blogger Bart Braun zei...

Afschaffen?

9 februari 2006 om 21:18  
Anonymous Anoniem zei...

Afschieten

10 februari 2006 om 12:49  
Anonymous Anoniem zei...

niet te vroeg juichen! gehoord van plan Dekker? gaat je veel meer kosten- zeker als je geen bezwaar hebt gemaakt tegen de hoogte van de WOZ-waarde van je woning, als die hoog is uitgevallen! In het ergste geval moet je straks verhuizen. Omdat de OZB is afgeschaft voor de gebruiker, kun je ook geen bezwaar meer maken tegen te hoge waarde! kijk op www.stopdekker.nl

15 februari 2006 om 01:59  

Een reactie posten

<< Home