19 maart 2006

Rijbewijswens

Vrijdag was ik reportage bij een bevruchtingskliniek. Kinderloze echtparen komen na jaren proberen daar terecht, waar artsen met behulp van hormoonbehandelingen, zorgvuldig timen en ICSI proberen om alsnog een kindje in elkaar te knutselen voor de wannabe-ouders.

Sinds de omwoeling van het zorgstelsel moeten mensen met een basisverzekering zelf hun eerste IVF-behandeling betalen. Die lukt in ongeveer 30% van de gevallen. ICSI is duurder, en het verschil wordt bijgelegd door (in dit geval) die kliniek. Alle daaropvolgende pogingen betaalt u, via uw verzekeringspremie.

De kosten van een kinderwens worden, kortom, grotendeels door de samenleving gedragen. 'Als iemand er zoveel last van heeft dat hij of zij geen kinderen kan krijgen, dat daardoor psychologische begeleiding nodig is, zijn die kosten ook voor de samenleving', merkte de embryologe die ik sprak op.

Nou heb ik geen kinderwens, maar wel een rijbewijswens. Ik heb duizenden euro's geïnvesteerd, mijn best gedaan, alles op alles gezet, maar ik kan gewoon niet autorijden. Verschrikkelijk. Vooral ook omdat het niet hebben van een rijbewijs mij hindert in mijn maatschappelijk functioneren, terwijl het feit dat ik geen kinderen heb juist zo goed is voor Nederland in het algemeen en Utrechtse basisschooljuffen in het bijzonder.

Wat is er nou precies zo bijzonder aan een kinderwens? Waarom moet daar zoveel geld aan gedoneerd worden, en niet aan mijn rijbewijswens? Zijn er echt mensen die er psychologisch onder lijden dat ze geen kinderen kunnen krijgen? Waarin verschilt dat lijden dan precies van het feit dat ik sommige banen niet kan krijgen vanwege mijn rijbewijsloosheid? Gaat het hier daadwerkelijk om een absoluut en onvergelijkbaar verschil, of moeten sommige mensen gewoon een keer een schop onder de kont krijgen? Wie weet er meer van?

6 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Ik betwijfel ten zeerste of het pensioenstelsel zo houdbaar zal zijn dat de kinderen van nu straks aan mijn pensioen meebetalen. Ik
denk dat ik voor de zekerheid toch maar wat geld opzij zet. Of een pil van Drion koop.

19 maart 2006 om 21:40  
Anonymous Anoniem zei...

Je pensioen betaal je zelf,of je werkgever, daar hoeven de kinderen van nu nooit iets aan mee te betalen. Waar jij op doelt is de AOW. En die zal tegen de tijd dat wij oud zijn inderdaad niet meer bestaan, omdat het gewoon niet meer op te brengen is voor de mensen die dan werken.

19 maart 2006 om 22:34  
Blogger Bart Braun zei...

Anyway, ik kom een andere keer nog wel terug op het invoeren van kinderbelasting in plaats van kinderbijslag - we hebben het nu over kinderwens. Waarom subsidiëren we wel kinderwensen voor kinderlozen, en niet mijn rijbewijswens, of mijn kankervrije-sigaretwens, of Ikniks wens om er goed gekleed bij te lopen, terwijl hij daar de aanleg voor mist?

19 maart 2006 om 22:44  
Anonymous Anoniem zei...

Tja, als ik moet kiezen om kinderen van jou te subsidieren of je rijbewijs, maak je het wel erg moeilijk. ;)

Wees eens een echte liberaal en zeur niet zo.

20 maart 2006 om 09:29  
Anonymous Anoniem zei...

Ik heb ook een kinderwens. Ik heb evenwel geen vriendin. Gaat de verzekering nu mijn Thaise koopbruid betalen?

20 maart 2006 om 23:07  
Anonymous Anoniem zei...

Ik heb ook een rijbewijswens, al vier keer gezakt en op weg naar het vijfde examen.
Gelukkig is een paar keer zakken voor een rijbewijs altijd nog steeds goedkoper dan een of meer kinderen op deze toch al overvolle wereld zetten.
Succes met je rijbewijswens, gewoon doorgaan, doe ik ook :)
Alex

3 augustus 2006 om 18:31  

Een reactie posten

<< Home