14 maart 2006

Nijntje

Het allereerste publieke nummer, dus, van nrc.nijntje, zoals het op de burelen van de grotemensenkrant schijnt te heten. Moeilijk om te zeggen wat ik ervan vind.
Dat komt omdat ik zo ontzetten vóór de lancering van nieuwe kranten en tijdschriften ben. Er is al genoeg concurrentie op de arbeidsmarkt, en ik denk oprecht dat Nederland er baat bij zou hebben als meer mensen een krant zouden lezen. Ik ben dus zwaar gebiased ten voordele van nrc.next.

Desalniettemin valt er wel het één en ander aan te merken op dit nummer.
Allereerst de zichzelf bejubelende uitleg van vier krantenpagina's die om het krantje zelf heen zit gevouwen. Ik snap dat jullie blij zijn, maar het interesseert de lezer geen hol, zeker geen vier pagina's lang. Dàn pas kom je bij de voorpagina.

Let wel: Nijntje draait al een half jaar, al is het met veel wit op de pagina's. Hebben ze een spetterende onthulling voorbereid, één of twee van hun legertje talentvolle onderzoeksjournalisten warm laten draaien voor een lancering van heb-ik-jou-daar, zodat ze oneindige veel gratis aandacht krijgen? Neen: een themafoto van een park, als aankondiger van een stuk over ontlezing, internetgebruik en een analyse die qua niveau zo uit de Sp!ts geplukt had kunnen zijn. Insteek is natuurlijk dat Nijntje verandering in dit mediagebruik wil gaan bewerkstellingen, want als jullie alleen maar een beetje de blogs afgaan is dat "een bedreiging voor de democratie." Het belangrijkste nieuws van vandaag, volgens nrc.next, was de nrc.next.

Achterin staat een receptenrubriek, waarin de krant zichzelf andermaal feliciteert. Er staat een paginagroot artikel over Crash, "Racisme krijgt er bijna cachet door. Nee, dat toch niet", schreef de auteur op zonder blikken of blozen. Ga ik voortaan ook doen in mijn stukken: 'Deze Nobelprijswinnaar is pedo. Of nee, toch niet.'

Een pagina verder mag een onbekende schrijver op bezoek bij iemand die aan printing on demand doet. Vraag me niet wat dat is, want hij vond het niet de moeite waard om dat op te schrijven. Liever vertelt hij dat hij zo blij is met de begeleiding die hij van zijn uitgever krijgt. Zo tenenkrommend slecht en amateuristisch dat ik er morgen op terugkom.

Nog meer te zeiken? Jazeker: Aaf Brandt Corstius zuigt zweterige kamelenballen. Er zijn honderden betere columnisten dan haar in Nederland: waarom heeft Nijntje haar als testbeeld gekozen? Waarom draagt een krant die zo nodig jong snel en wild moet zijn überhaupt nog de naam van een krant die dat allemaal niet is bij zich? Heeft in dat halve jaar nou werkelijk niemand gezien hoe lelijk het is als aanhalingstekens onderin beginnen en bovenin eindigen?

Nijntje is een leuk krantje, en ik hoop oprecht dat het op termijn de concurrentie met Metro en Sp!ts aankan. Maar door zichzelf zo arrogant te presenteren vraagt het gewoon om slaag.
Dat gaan we regelen.

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

De tweede, die vandaag in de bus kwam, las een stuk lekkerder en voelde meer NRC- erig. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.

15 maart 2006 om 08:53  
Anonymous Anoniem zei...

Kreeg een brief van de NRC, dat ze het introductienummer na gaan bezorgen per post. Dat hoeft nou ook weer niet zeg.

16 maart 2006 om 09:05  

Een reactie posten

<< Home