07 maart 2006

Stem Weizer! (3)

Goed, het wordt nu toch echt tijd om te beslissen op welke Utrechtse partij ik ga stemmen. Het wordt geen SGP en geen D66, maar er blijven genoeg smaken over.

Iedere partij die de woningnood voor starters op welke manier dan ook bagatelliseert, krijgt mijn stem niet. Partijen die willen dat yuppenwijk Leidsche Rijn naast een treinstation en aansluiting op het prima busnet een tramverbinding krijgt, zodat de bewoners niet meteen immobiel zijn als de SUV een keertje bij de garage staat, vallen ook af. Het schip van Domkerk herbouwen is net zoiets als de Toren van Pisa recht zetten, een megalomaan muziekwalhalla dat de kleine poppodia moet vervangen is stompzinnig.

Nog meer geldverspilling: een trambaan naar de campus, aan de oostkant van de stad. Half Utrecht is bebusbaand en de bussen rijden vaak en stipt. Als er per se geld besteed moet worden aan het openbaar vervoer, geef de buschaffeurs dan een cursus “Menselijke interactie voor beginners” of vervang ze door gorilla’s. Of gooi er eens een nachtbus tegenaan, om de studenten te plezieren. Maar ach, zoveel zin heeft het niet om studenten aan de stad te binden, want tegen de tijd dat ze hun studentenhuis ontgroeien zullen ze ontdekken dat de gemeente Utrecht het liefst heeft dat ze optiefen en pas terugkomen als ze een huis kunnen kopen. Had ik de woningnood voor starters al genoemd?

Utrecht heeft pas een referendum gehad over koopzondagen, met een hoge opkomst en een duidelijke uitslag. Het is dus vrij achterbaks om na de gemeenteraadsverkiezingen het aantal koopzondagen alsnog uit te breiden, en wie daar vóór is verdient mijn stem niet. Kleine zelfstandigen moeten niet gesubsidieerd worden alleen maar omdat ze kleiner zijn dan grote zelfstandigen, en een bouwverbod buiten de bebouwde kom is niet reëel. Immers, er is woningnood voor starters. Of had ik dat al gemeld?

Zucht. Waar is een one-issue partij als je hem nodig hebt?

4 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Anders stem je toch op de Sjekkiesrokende Paupers, zoals jullie de SP noemen? Je bent nota bene lid van die partij, maak ik op uit je verhalen.

7 maart 2006 om 11:39  
Blogger Iknik zei...

Daar zou het wel eens op uit kunnen draaien, ja. Maar gemeentepolitiek is iets heel anders dan landelijke politiek, en lokaal stem ik niet uit automatisme op de partij waar ik bij de Tweede Kamerverkiezingen op stem.

7 maart 2006 om 12:42  
Anonymous Anoniem zei...

Ach, ga in het groen wonen en koop een auto. Ik ben bang dat dat ook voor mij de enige optie is.

De volgende keer stemmen we dan op de partij die voor meer parkeermogelijkheden is.

7 maart 2006 om 12:52  
Anonymous Anoniem zei...

Typisch, die voorstellen om tramlijnen naar universiteiten te willen maken. Hier in Nijmegen is er ook een. Ik meen D66, woeeehhhaaaa. Dat terwijl er al uitbreiding met de busbanen is! (het is al veel beter en een tweede wordt gebouwd dus waarom nog een keer de rest van het verkeer lam leggen om iets wat al goed is?).

Heb mijn plicht al gedaan. Leuk dat vijf mensen zich moesten bemoeien met mijn keus niet aan het referendum mee te doen. (wilt u maar 1 keer stemmen? "Deze mevrouw wil maar 1 keer stemmen, kan dat?")

Ellen

7 maart 2006 om 14:22  

Een reactie posten

<< Home