06 april 2006

Lepra

Sinds vorige week weet ik veel meer over lepra dan een normaal mens zou willen weten. Multibaccilair vs. Pauciballair, typen reacties die kunnen optreden als de leprabacterie al lang en breed is doodgetreiterd, behandelingsduren van verschillende medicijnen - het interesseerde me tot voor kort allemaal geen reet.

De WHO had die ziekte immers zo goed als uitgeroeid, toch? Nou, nee. Ik vond een tijdje terug een artikel van een dermatoloog in een vakblad voor tropische geneeskunde, en het is een regelrechte oorlogsverklaring. Vrijwel alles dat op dat WHO-factsheet in de eerste link staat, klopt niet.

De verschillende artsen die ik sindsdien sprak, keken er niet eens van op. 'Ja, dan heeft de WHO een succesje nodig, en dan verzinnen ze er gewoon één', stelde een tropenarts. De wereldwijde organisatie die over onze gezondheid waakt, stimuleert corruptie, negeert wetenschappelijk bewijs en verzint zijn eigen standaarden zonder voor een wetenschappelijke basis daarvan te zorgen. Het aantal lepra-patiënten werd drastisch verlaagd door de behandelingsduur van de ziekte te verkorten.

'Ja, maar dat doen ze voor polio en schistosomiasis ook, hoor', zei mijn dermatoloog. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar wat ik nog het ergste van die hele WHO vindt, is dat ze de afgelopen dagen niet bereikbaar waren...

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Wat doet de WHO nu eigenlijk aan de bestrijding van ziektes? Toch niet meer adviezen geven en doelen stellen en rapporten schrijven en congresjes organiseren? Althans: ik kijk er lang niet van op dat de precieze datum van de uitroeiing van polio steeds verzet wordt.

6 april 2006 om 15:40  
Anonymous Anoniem zei...

Al gehoord van Aruba en de reactie van de overheid op de epidemie van Dengue, lokaal bekend als knokkelkoorts? De strekking is: wij kennen de term epidemie niet hier. Er is dus hier geen Dengue-epidemie. Nee hoor, het is helemaal veilig hier, speciaal voor toeristen. Ja, er zijn wel muggen die het Dengue-virus transporteren en er zijn al dik 1000 mensen geïnfecteerd, maar nee, geen epidemie hier hoor, echt niet. Alleen de lokals worden gestoken, nee hoor de muggen steken geen toeristen, hier is geen epidemie, het is echt veilig hoor.

Briljant!

Informatie van de WHO over Dengue is tenminste drie jaar oud, en wordt niet eens geupdate. Ik weet het niet hoor, maar heb de indruk dat dat (buiten vogelgriepshit) met niks gebeurd op de WHO-site. Er lijken ook geen WHO-initiatieven te zijn voor de bestrijding van Dengue en andere door muggen verspreide enge potentieel dodelijke ziektes.

Betere informatie vindt je bij het CDC. Maar die doen niks tegen polio, voor zover ik weet. Of tegen slakken. Of muggen. Behalve binnen de grenzen van de V.S., misschien.

7 april 2006 om 00:55  

Een reactie posten

<< Home