02 april 2006

Vriesboot in de lente

Vijf minuten na binnenkomst probeerde een oude man met een kurkentrekker de schroefdop van een tequila-fles te verwijderen. Twee uur later hield hij een praatje over het leven van zijn zoon. Ik was, kortom, weer eens aan het cateren op een bruiloft dit weekend.

Het is, zo langzamerhand, lente geworden. Ik had dan ook gekozen voor een voorjaarsmenu. Sliptong, asperges, morieljes, en natuurlijk lamsvlees. Als het voorjaar is en de pluizige witte bolletjes door de wei dartelen, dan begint de culi-freak in mij zich te roeren.

Vol verwachting trok ik dan ook naar de slager, die het lamsvlees in de aanbieding had, ongetwijfeld vanwege de prachtige lenteheid buiten. Dacht ik. Een meisje van hooguit zestien jaar overhandige mij twee hompen vlees waar ik iemand een gat mee in het hoofd had kunnen gooien. Stijfbevroren. Mijn prachtige lentelammetjes kwamen niet uit een sappige Nederlandse wei, maar uit Nieuw-Zeeland.

En in Nieuw-Zeeland is het, zoals jullie weten, herfst. Mijn lam was al een halfjaar dood, ingevroren, in een vriesboot naar Nederland verscheept en daar in een vriesruimte gelegd - omdat dat goedkoper is dan hier een babyschaap uit de wei te plukken. Heel Nederland staat vol met schapen, maar desondanks kan je ze blijkbaar voor minder geld van de andere kant van de wereld in laten varen.

Nou ben ik helemaal vóór vrije handel. Goede zaak, uit zowel ethisch als economisch opzicht. Maar misschien, heel misschien, is transport toch iets te goedkoop als deze overbodige milieuvervuiling plaatsvindt om een paar euro's te besparen. Heel, heel misschien moeten we toch op één of andere manier een heffing op benzine invoeren voor dit soort gevallen? Hoe zou zoiets eruit moeten zien?

6 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

De hoeveelheid stookolie die zo'n transportschip verbruikt gezien de lading die het vervoert is verwaarloosbaar. Een betere manier om brandstof te besparen is het heffen van enorme belastingen op vliegtickets, zodat al die kutstudentjes ophouden met luxe vakanties in Zuidoostazië. Voor de hoeveelheid kerosine die zo'n jumbo per student de lucht inblaast kun je 80 containers met lammetjes importeren.

3 april 2006 om 13:02  
Anonymous Anoniem zei...

Hihi, Wout for nieuwe blegher!

Ik stem voor.

3 april 2006 om 13:45  
Blogger Iknik zei...

Wij ook, wij ook, maar in de bleghwereld kennen we de uitdrukking "Je hebt Kermits en je hebt Statler-&-Waldorfs."

We willen Wout wel promotie geven, maar pas als zijn apprentice klaar is om de taak van huiscommentor over te nemen.

3 april 2006 om 15:35  
Blogger Bart Braun zei...

Overigens betaal ik geheel vrijwillig mijn extra vliegaccijns via www.treesfortravel.nl

3 april 2006 om 16:50  
Anonymous Anoniem zei...

Je extra accijns doet helaas weinig meer dan de directeur van treesfortravel en z'n kindjes voeden.

Ik heb niets tegen luxereisjes en het kapotmaken van onze leefomgeving, maar laten we reëel blijven.

Waldorf: Same as it ever was
Statler: Same as it ever was
Waldorf: Yeah,
Both: ... terrible!

4 april 2006 om 12:44  
Anonymous Anoniem zei...

je zou de kutstudentjes ook kunnen inschepen op zo'n transportschip. leren ze tenminste echt wat reizen is. Zonder hedendaagse digitale entertainment graag. En aan muizen, ratten en kakkerlakken schijnen studenten bovengemiddeld gewend te zijn. Entertainment genoeg!

Na zo'n reis is het goed toeven in het paleis van mijn goede vriend de koning van Thailand. Who needs places like the Waldorf when you've got good friends?

7 april 2006 om 00:39  

Een reactie posten

<< Home