19 juni 2006

Leken

DEN HAAG, juni 2010. Een Kamermeerderheid wil dat leken gaan meebeslissen in de Tweede Kamer. De partijen hopen zo de kwaliteit van de politiek te bevorderen.

De frisse blik van de leek moet leiden tot een ‘cultuurverandering op het Binnenhof’, aldus een Kamerlid. “Politici zitten nu te veel opgesloten in hun vergaderzaaltjes. Het is goed om zaken anders te bekijken. En oh ja, ik zit op Hyves, op Myspace, ik Skype en MSN en hier is m’n mobiele nummer voor als je me ff wil SMS’en. Iedereen die wat wil moet het me laten weten, want ik ben er voor de burger.”

“Het kon ook eigenlijk niet langer zo,” laat premier Wouter Bos weten, ”we hebben de rechters vervangen door leken die geselecteerd worden door de Nederlandse Bond van Bakkers en Slagers, het beroep van Officier van Justitie wordt gerouleerd binnen de Nederlandse Vereniging van Gewone Mensen en voetbalwedstrijden worden gefloten door de Unie van Belastingbetalers, maar de Tweede Kamer wordt nog steeds gerund door een elite.” Hij draait bedachtzaam aan het propellertje op zijn oranje pet. “Democratie betekent dat iedereen altijd en overal een mening mag hebben zonder de moeite te nemen zich in de betreffende materie te verdiepen. En als er ergens democratie moet zijn, dan is het wel de Tweede Kamer.”

Joost Eerdmans, fractievoorzitter van Lijst Eerdmans, is blij met de nieuwe wet. “Het is een goed idee” zo laat hij weten vanuit Schubbekutteveen, waar hij campagne voert voor de verkiezingen van 2011 door in een bak met varkensmest te liggen en burgers over zich heen te laten urineren. “Maar ik vraag me af of het wel ver genoeg gaat. Door de strikte selectieprocedure hebben randdebielen bijvoorbeeld erg weinig kans om als leek met gezond verstand in de Kamer te mogen zitten. Ik ben bang dat dan toch vooral de elite van de toerekeningsvatbare mensen de macht blijft houden.”

Volgende week wordt er gestemd over het wetsvoorstel. Voorstanders van het wetsvoorstel SMSen LEEK JA naar de regering, tegenstanders typen LEEK NEE in.

6 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Er zitten nu toch ook alleen maar leken in de Tweede Kamer? Het is niet alsof je een universitaire opleiding tot Kamerlid kunt volgen.

19 juni 2006 om 22:46  
Blogger Iknik zei...

Nee, maar "de man op de straat" zit natuurlijk niet in de Tweede Kamer. En de huidige tendens is dat dat DUS een slechte zaak is.

20 juni 2006 om 15:31  
Blogger Bart Braun zei...

Nou, gezien de huidige kamerleden vraag ik me af of de 'man in de straat' nou echt zo'n verslechtering zou zijn.

20 juni 2006 om 16:40  
Blogger Iknik zei...

Toegegeven, de Tweede Kamer is een ietwat ongelukkig voorbeeld...

20 juni 2006 om 19:37  
Blogger Bart Braun zei...

En ik zou nog wel een stapje verder willen gaan. Gezien de tendens van de zittende rechters om witte-boordencriminaliteit veel minder zwaar te straffen dan gewone misdrijven (met die Ahold-zaak als bedroevend dieptepunt in de juridische geschiedenis van Nederland). Gezien de gebrekkige kennis van forensische wetenschap, die steeds belangrijker wordt in de rechtszaak. Gezien de neiging om elkaar de hand boven het hoofd te houden (importbruidjes meppen mag als je rechter bent!). Gezien de volkomen geschifte verschillen in strafmaat tussen vermogensmisdrijven en mishandeling/verkrachting (de eersten worden zwaarder bestraft!), denk ik dat een goed voorbereide leek inderdaad wel eens een welkome aanvulling op de rechtspraak zou kunnen zijn.

20 juni 2006 om 20:00  
Blogger Iknik zei...

Ik weet niet hoor, maar het gebrek aan forensisch-wetenschappelijke kennis lijkt me iets dat beter ondervangen kan worden door, ik noem maar wat, een forensisch wetenschapper. Dat sommige categorieën van misdrijven zwaarder bestraft worden dan andere is vooral het gevolg van wetten, en die worden in Den Haag gemaakt.

Cees van der Hoeven is een aardig voorbeeld: in de Ahold-affaire is geen geld verduisterd, en er was geen sprake van zelfverrijking. Van der Hoeven heeft zich misschien als een arrogante zak gedragen (de rechter had ook al zoiets gezegd) maar dat is geen reden voor een zware straf.

21 juni 2006 om 11:43  

Een reactie posten

<< Home