03 september 2006

Leerboek

Toen ik nog op de middelbare school zat, hadden we een tekstboek voor geschiedenis dat iets meer dan vijf kilo woog. De uitgever had het met zorg zo ontworpen dat het niet in een schoolkluisje pastte. Toen onze docent een keer wilde dat wij tijdens de les wat zouden lezen, was hij buitengewoon verbaasd dat welgeteld vier leerlingen in de hele klas het boek mee hadden genomen, terwijl de gemiddelde leerling uit mijn klas toch slechts tien kilometer hoefde te fietsen.

Op deze manier droeg ons geschiedenis-boek fantastisch bij aan onze vorming, zonder zelfs maar gelezen te worden. Al op jonge leeftijd kregen wij zo belangrijke lessen: authoriteit in twijfel trekken, het kritisch afwegen van belangen, en iemand anders overtuigen van jouw persoonlijke belangen. Hij kon dan bedenken dat dat boek belangrijk was, hij bekeek het maar. Van deze vaardigheden heb ik in de rest van mijn leven veel nut gehad.

Ik ben daarom ook tegen de zeulnorm. Als een kind werkelijk zo stom is dat het zijn rug laat verneuken alleen omdat een docent geen huiswerk op wil geven en eist dat je het boek mee naar de klas neemt, dan verdient het ook een verneukte rug.

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hadden jullie schoolkluisjes? Doetje!

Ik ben het met Bart eens, maar wil eigenlijk nog een stapje verder gaan. Ik stel voor een verhoging van het gewicht van alle schoolboeken en vervanging van het papier van de schriften door leisteen. Iedereen die dichtbij school woont moet voortaan verplicht tien kilometer omfietsen.

Als dan ééns in de 200 jaar één of ander scharminkel over de kop slaat omdat hij minder weegt dan zijn schooltas, dan moet dat maar zo zijn. Wij Nederlanders zijn doetjes, en het wordt tijd daar wat aan te doen. Voor mij is 't te laat, maar de brugpiepers van nu kunnen en moeten worden gered.

3 september 2006 om 11:25  
Anonymous Anoniem zei...

Wij kregen met gym oefeningen en tips. En daarna renden we door het bos. Ik niet, ik nam zelden boeken mee en had altijd een smoesje voor gym. En kijk, het is goedgekomen, geslaagd in het leven en een gestroomlijnd lichaam. Dus Bart heeft gelijk.

6 september 2006 om 11:03  
Anonymous Anoniem zei...

Ik zeg: snelbinders

2 november 2006 om 15:11  

Een reactie posten

<< Home