06 november 2006

Saddam

Goh, wat een toeval. Twee dagen voor de verkiezingen in de VS wordt ineens bekend dat Saddam moet hangen. En laat Bush nou net zwaar onder vuur liggen vanwege zijn Irak-beleid, en staan te springen om een succesje.

De vorige rechter in het Saddam-proces stapte op omdat de Iraakse regering zich teveel met de zaak bemoeide. Blijkbaar heeft de huidige rechter daar minder problemen mee. Wie is de baas over de Iraakse regering? Bush.

Amnesty International heeft ook wat aan te merken op het proces, maar dat zullen we maar negeren. Het is niet alsof je ergens ter wereld een rechter kunt vinden die onbevooroordeeld is over Saddam Hoessein.

Maar deze uitspraak, op dit moment, deugt van geen kant. De suggestie dat de rechtbank zijn timing en beslissingen laat dicteren door Washington ligt er nu zo dik bovenop dat elke onafhankelijke rechter alleen daarom al zijn beslissing een weekje had uitgesteld. De Irakezen hebben wel ergere dingen aan hun hoofd op dit moment, maar deze rechtszaak zal ze weinig hoop geven.

3 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Een schijnproces is het sowieso. Een iemand onschuldig verklaren om die schijn te ontwijken is natuurlijk zo doorzichtig als wat. Maar veel andere keuzes zijn er niet. Dat ie onschuldig verklaard zou worden was sowieso onmogelijk. En de doodstraf of levenslang, de ene helft zou voor en de andere tegen zijn. Maar de timing: ik heb het proces niet zo nauwlettend gevolgd, maar het leek me idd wel vooruit gesneld. Wsl ook omdat ze niet willen dat ie aan een hartstilstand overlijdt voordat ie berecht is... Of het heel veel met de verkiezingen in Amerika te maken heeft vraag ik me af. Het zal best dat Bush zal roepen dat dat zijn succesje is, maar zelfs Amerikanen moeten al wel verwacht hebben dat ie de doodstraf zou krijgen. Bush had pas een probleem gehad als ie niet de doodstraf gehad zou hebben...

6 november 2006 om 19:50  
Anonymous Anoniem zei...

Het heeft iets bijna-rechtvaardigs... dat zo'n voorheen oppermachtig tiran nu zelf een pingpongballetje is geworden, en naar links of naar rechts gestuiterd wordt afhankelijk van wat zijn overheersers het beste uitkomt.

Maar het is natuurlijk ziek en fout. De timing, de uitkomst en zowiezo de constante betrokkenheid van de Amerikanen is zo duidelijk dat het me nogal beangstigd. Die lui kunnen alles maken wat ze maar willen.

Het is symptomaal voor iets dat mij steeds weer misselijk en wantrouwig maakt en dat is de invloed die Amerika overal heeft in wat er in de wereld gebeurt.

Wie er tot wereldschurk wordt uitgeroepen. Wie er opeens "gered" moet worden van een wrede invasiemacht. En wie er volkomen genegeerd wordt terwijl mensenrechten op grove wijze geschonden worden.

Amerika is eng. Ik heb geen brein voor politiek, maar wel een redelijk gevoel voor "right" en "wrong".

Maar als iemand mij kan overtuigen dat alles wel meevalt en dat ik het helemaal verkeerd zie, graag. Dan slaap ik weer een heel stuk beter... iemand??

7 november 2006 om 07:23  
Blogger Iknik zei...

Amerikanen zijn niet per se enger dan de rest van de wereld, alleen een stuk machtiger. Ze doen wat ieder land met zoveel macht zou doen.

Wat meevalt is dat de machtigste mogendheid op Aarde ons als vrienden beschouwt. Dat is denk ik het beste dat een land dat zelf niet het machtigst is kan overkomen.

7 november 2006 om 13:55  

Een reactie posten

<< Home