01 december 2006

Burqa

Overvecht, de wijk in Utrecht waar ik in woon, is niet de beste wijk van de stad. Een grauwe verzameling flatgebouwen afgewisseld met verwaarloosd groen, en ik kijk uit op een islamitisch cultureel centrum, wat dat ook moge zijn. Hoewel ik zelf nog nergens last van heb gehad, zijn er wel degelijk hangjongeren, worden er dingen vernield en zijn ingetikte autoruitjes geen zeldzaam gezicht.

En zo nu en dan loopt er een burqa voorbij. Een onaangenaam, intimiderend gezicht, en zonder meer een teken van gebrekkige aanpassing.

De laatste keer dat ik zo’n spook tegenkwam op straat, probeerde ik me voor te stellen dat ze staande werd gehouden door een agent. Burqaverbod, mevrouw. Komt u maar even mee naar het bureau.

Hoe akelig en naar ik die dingen ook vind, het beeld dat zich opdrong aan mijn geestesoog was eigenlijk geen spatje vrolijker. Niet omdat de gewaden geen exponent zouden zijn van een heel groot probleem – want dat zijn ze wél – maar omdat het er met de beste wil van de wereld bij mij niet ingaat dat een verbod op het kledingstuk deze wijk gezelliger gaat maken. Of leuker, of beter geïntegreerd. Verscherpt toezicht op de naleving van reeds bestaande wetten tegen het intikken van autoruitjes zou wat dat betreft waarschijnlijk nuttiger zijn.

Ik woon in Overvecht-Zuid, waar het beter toeven is dan in Noord. Ik kan me voorstellen dat daar mensen wonen die niet overdreven moslimvriendelijk zijn, en die dat burqaverbod wel zien zitten. Maar bizar is dat er ook mensen zijn die al jaren in een spierwitte wijk wonen, die nog nooit een burqa van dichtbij hebben gezien, en die het niet eens zouden merken als alle moslims in de nacht van vandaag op morgen gedeporteerd zouden worden, maar die wél hartstochtelijk tegen de islam zijn.

Misschien doet een witte wijk dat met je. Als mijn vriendin en ik ons over een paar jaar bij de witte vlucht voegen, op weg naar een leuk huisje in een roomblanke buurt, komen we er vast vanzelf achter.

5 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Kijk, een burqaverbod helpt natuurlijk geen zak met de integratie. Ik betwijfel ook ten zeerste of de vrouwen onder die tentjes dankbaar zullen zijn voor deze poging om hen te emanciperen.

Maar behalve denigrerend en cultureel-emanicapatoir verwerpelijk, is de burqa ook een masker. De nieuwe wet is vooral een verbod op gezichtsverhullende kleding: ook maskers en integraalhelmen horen niet thuis op de openbare weg.

Als ik met een integraalhelm op de bank binnenloop, hoef ik niet te verwachten dat ik word geholpen. Eerder schoffelt een security-medewerker mij tegen de grond, om mij vast te houden tot de politie komt. En gelijk heeft hij.

Hoezeer ik ook vind dat de overheid zich niet heeft te bemoeien met de kledingkeuze van haar inwoners, en hoezeer ik ook snap dat radicale moslims dit als een pure treiterij zullen beschouwen; ik kan toch echt niet tegen dat burqa-verbod zijn.

2 december 2006 om 17:36  
Anonymous Anoniem zei...

jemig bart, wat een gelul. Natuurlijk heeft dat burqaverbod alles te maken met het islamdebat. Het is al jaren verboden om je gemaskerd op straat te vertonen.

Ik weet niet of ik voor of tegen ben, maar zoals de staat zich nu verschuilt achter het verbod op vermommen is laf en bovendien niet echt bevorderlijk voor de integratie: ik zou als moslim in ieder geval steeds minder zin krijgen in een redelijke oplossing.

2 december 2006 om 18:36  
Anonymous Anoniem zei...

Als het al jaren verboden is om je gemaskerd te vertonen op straat, waarom moest er dan nog een extra burka verbod komen?

2 december 2006 om 19:58  
Anonymous Anoniem zei...

Mensen mensen, let nou toch eens op je spelling. In hun oneindige wijsheid hebben de taalgoeroes namelijk al lang geleden besloten dat het een 'boerka' is! *huiver*

3 december 2006 om 10:23  
Blogger Iknik zei...

@De Piet: om moslims te pesten. Het is al jaren verboden om gemaskerd over straat te gaan, dus nodig was het niet.

4 december 2006 om 09:29  

Een reactie posten

<< Home