25 januari 2007

Hendrikje

Mijn opa zei altijd dat oud worden helemaal geen kunst was: 'Je moet gewoon niet doodgaan.' Hij is nog geen 85 geworden, dus wijlen Hendrikje van Andel (115) was beter in niet-doodgaan dan hij.

Van Andel was dan ook een heel bijzonder geval. Toen ze in 2005 overleed, was ze de oudste mens ter wereld, en nog net zo bij als iemand van 65. Ze heeft haar lichaam ter beschikking gesteld aan wetenschappers die graag willen weten wàt die mevrouw nou zo bijzonder maakte.

Recent publiceerde één van die wetenschappers zijn eerste bevindingen. Ik kan er niet naar linken, want ze zijn offline gehaald. Hij had Van Andel bij naam genoemd, en dat was schending van haar privacy, vonden sommigen.

Het is net zoiets als kranten die schreven over het belastingontduiken van 'voetballer Sören L'. De Volkskrant schreef ooit over 'Verdachte Willem J., oprichter van de Firma Jansen.' Anonimiteit is mooi, maar soms werkt het gewoon niet. Zo is het ook met Van Andel. Op haar 115de verjaardag (foto) kwam de Nederlandse pers uitgebreid over de vloer. Ze was beroemd. Had de onderzoeker het moeten hebben over 'een anonieme 115-jarige'?

Het Universitair Medisch Centrum Groningen, dat de wetenschapper op de vingers de tikte voor de publicatie, probeert hier Roomser dan de paus te zijn. Het zou ze gesierd hebben om juist mèt de onderzoeker te strijden voor het opnieuw openbaar maken van de publicatie. Een bijzonder geval verdient een bijzondere behandeling.

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Precies wat ik vanmorgen dacht toen ik erover las!

25 januari 2007 om 12:31  
Anonymous Anoniem zei...

Tja, en toch heb ik het uitgebreid gelezen in Next. Ik vind het ook erg jammer, want ik vind het een erg interessant onderzoek.

25 januari 2007 om 13:51  
Anonymous Anoniem zei...

Ja maar eh, Bart... Noem eens een paar bevindingen uit het onderzoek? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Voor mij zal elke bevinding waarschijnlijk te laat zijn. Recent ben ik door mijn kapper op de hoogte gesteld van m'n eerste twee grijze haren... Het verval is ingezet...

25 januari 2007 om 13:52  
Blogger Bart Braun zei...

Ah, de link verwees eerst naar een nrc pagina over de mevrouw, maar misschien dat ze daar ook een plotselinge aanval van anonimiseerdrift kregen. Zal zo even wat overtikken voor jullie.

25 januari 2007 om 14:45  
Blogger Bart Braun zei...

Uit de NRC van eergisteren:

"Uit de autopsie blijkt dat mevrouw Van Andel nauwelijks aderverkalking had en dat de bloedvaten in haar hersenen niet beschadigd waren. Ook troffen we geen plaques aan en maar enkele zogeheten neurofibrillaire tangles. Deze beide typen eiwitafzettingen komen in hoge dichtheid voor bij de ziekte van Alzheimer en in mindere mate bij normale veroudering. Wat betreft veroudering leken de hersenen van mevrouw van Andel op die van een zestig- tot zeventigjarige."

"De resultaten komen overeen met de uitslagen van de neuropsychologische tests waaraan mevrouw Van Andel op 112- en 113-jarige leeftijd meedeed. Ze moest toen rekensommen doen, of een reeks woorden onthouden en later weer opnoemen. Dat deed ze vrijwel foutloos, de eerste keer net iets beter dan een jaar later. Ze scoorde net zo goed als een gezonde vrouw van 65."

"Mevrouw Van Andel vond het leuk om iets te betekenen voor de wetenschap. Ze was zo scherp, ik had haar bij wijze van spreken wel als aio willen hebben."

25 januari 2007 om 14:50  

Een reactie posten

<< Home